Saksbehandling i skikkethetssaker i lærerutdanningen
Abstract
Det er hensynet til dem studenten primært møter i sitt yrke som ligger bak
skikkethetsreglene. For lærerutdanningen betyr det elvene. Det er bare de studenter
som kan utgjøre en mulig fare for elevenes liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter
og sikkerhet som etter gjeldende regler kan utestenges fra yrket som ”ikke skikket” er
basert på en avveining. Reglene tar ikke sikte på å ”luke ut” som kanskje ikke egner
seg som lærere fordi de kan for lite eller ikke har de beste personlige forutsetninger for
yrket. Den løpende evalueringen av studenten og veiledningen av studenten er her det
4
viktigste. Dette er den viktigste utsilingsmekanismen i lærerutdanningen og fører til at
mange slutter under utdanningen. Det er derfor ikke noe mål å øke tallet på
tvilsmeldinger. Utestenging bør være det en ”sikkerhetsventil”. Det er viktig å
understreke at studenten kan stryke i så vel praksis som i teori.
Series
Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud64