Browsing USN Open Archive by Subject "Læring"
Now showing items 1-15 of 15
-
«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;21, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Fem variasjoner over et tema i sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1994)Om sykepleiefaglig veiledning som mangfoldig og praktisk kunnskap og makt hos fem eksperter. -
Hva kan vi lære av historier?
(Journal article, 1998)Høyskolelektor Trulte Konsmo har fått kritikk for sin anmeldelse av Unni Krogstad og Christina Foss' bok «Det handler om å kunne snu seg». I denne artikkelen svarer hun på kritikken, og redegjør for hva hun mener vi kan ... -
Hvilken betydning opplever elevene at elevsamtalen har for deres trivsel og mestring av skolehverdagen og gjennomføringen av videregående skole?
(Master thesis, 2016)Bakgrunn/problemstilling: Undersøkelsens formål er å rette fokus mot elevsamtalen og elevenes utviklingsmuligheter. Hvordan kan elevsamtalen være med på å utvikle trivsel og mestring i skolehverdagen og påvirke drop out. ... -
Klinisk sykepleiefaglig ad hoc-veiledning
(Journal article, 1994)I denne artikkelen skal vi se på et paradigme som illustrererhvordan Marianne veileder. Hun hevder at hennes veiledning ikkeer preget av noen spesiell modell. Hun forteller at veiledningenhennes har utviklet seg i tre ... -
"Lek her og nå": om læringsprosesser, lek og improvisasjon i ferdighetspregende aktiviteter, konkretisert ved aktiviteten windsurfing
(Master thesis, 2006)I denne oppgaven har jeg satt fokuset på aktiviteten windsurfing. Jeg har gjennom teori og empiri prøvd å få fram en større innsikt og forståelse knyttet til læringsprosessen i denne aktiviteten. Spesielt den delen av ... -
Personlig læringsveiledning med fokus på de to bevissthetene
(Journal article, 1994)I denne artikkelen skal Aina fortelle et paradigme om en time hun husker godt og som hun synes er typisk for sin måte å veilede på. Hun ble inspirert til å utvikle en ny form for veiledning etter å ha lest boken "Tenk ... -
Praktisk kunnskap og makt i sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1993)I denne artikkelen redegjøres det, med bakgrunn i praktiske eksempler, hvilke tradisjoner som preger sykepleiefaglig veiledning. Redegjørelsen vil spesielt beskrive hvordan veilederne bruker sine kunnskaper og dermed også ... -
Problemløsing og faglig vekst : om sykepleiefaglig veiledning
(Journal article, 1997) -
Sygeplejestuderendes læring gennem sygeplejefaglig vejledning
(Chapter, 1996)I mødet med fagets og afdelingens kultur har sygeplejestuderende brug for systematisk vejledning for at udvikle faglig-personlig identitet, få hjælp til bearbejdning af følelser, se sammenhænge mellem teori og praksis, ... -
Sykepleiefaglig veiledning med fokus på relasjoner i systemer
(Journal article, 1993) -
Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i gestaltterapi
(Journal article, 1993)Ellen er blant annet utdannet gestaltveileder og dette preger hennes veiledning. Hun understreker imidlertid at hun er eklektiker, det vil si at hun bruker kunnskap fra ulike retninger etter som hva som er best egnet i den ... -
Sykepleiefaglig veiledning med utgangspunkt i Nevro Lingvistisk Programmering (NVP)
(Journal article, 1994)Innenfor det som kalles sykepleiefaglig veiledning finnes det mangeforskjellige tilnærmingsmåter. I denne serien har vi tidligeremøtt fire eksperter på sykepleiefaglig veiledning som har latt seg inspirere av gestalttenkning, ... -
Øvingsavdelingen som læringsarena : hva og hvordan lærer studenter?
(Research report, 2000)FOU-rapporten er skrevet i interesse og av nysgjerrighet om hva og hvordan studenter tilegner seg av kunnskaper, ferdigheter og holdninger på skolens øvingsavdeling. Studien har derfor hatt til hensikt å avdekke hva slags ...