Blar i USN Open Archive på tittel
Viser treff 3928-3947 av 9838
-
Hvordan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og som mestret gjennomføring av videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå erfaringer fra fire sårbare elever som har vært i kontakt med elevtjenesten og gjennomført og bestått videregående skole i VG1. Det empiriske grunnlaget refererer til ... -
Hvordan forstår lærerne deres oppgave med karrierelæring i ungdomsskolen?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven settes det søkelys på lærernes arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen. Politiske styringsdokumenter når det gjelder karriereveiledning tilsier at læreren skal være en sentral aktør nå det gjelder ... -
Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere på ungdomsskolen begrepet innsats i LK20?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan kroppsøvingslæreres forståelse og anvendelse av begrepet innsats i ungdomsskolens kroppsøvingsfag. Studien undersøker også om kroppsøvingslærere har endret sin ... -
Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer ... -
Hvordan forstår og erfarer NAV-ansatte oppfølgingen av langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke NAV-veiledernes tilnærming til oppfølgingen av langtidssosialmottakere samt deres forståelse av deres mandat i denne sammenhengen. For å oppnå innsikt i veiledernes perspektiv ... -
Hvordan forstår sosialarbeidere egen motivasjon for å forbli i yrket? En komparativ studie av sosialarbeidere i California og Norge
(Master thesis, 2018)Denne avhandlingen omhandler sosialarbeiderne med lang fartstid, og hvordan de forstår egen motivasjon for å forbli i yrket. Studien er kvalitativ og består av åtte narrative intervjuer, samt feltarbeid. Datainnsamlingen ... -
«Hvordan forstås og arbeides det med relasjonskompetanse hos lærere i barnehage og skole? -I lys av Arendts begreper»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan barnehagelærere og lærere forstår begrepet relasjonskompetanse og hvordan det kom frem i det praktiske arbeidet. Resultatene fra intervjuene viste at det var stor likhet ... -
Hvordan fremme dyrevelferdslovens formål? Konklusjoner fra forskningsprosjektet
(Chapter, 2022)Forskningsprosjektet Aniwel, som er grunnlaget for denne boka, har handlet om hvordan offentlig forvaltning kan realisere formålet i dyrevelferdsloven: å «fremme god dyrevelferd og respekt for dyr» (Dyrevelferdsloven, 2009, ... -
Hvordan fremme godt samarbeid mellom kommunale og frivillige aktører om friluftslivstiltak
(Rapport (Høgskolen i Vestfold);01/2013, Others, 2013-09-23)Rapporten beskriver funn fra evalueringen av et 3-årig prosjekt (”Aktiv i friluft”) med mål om å fremme samarbeid mellom kommunale og frivillige instanser i arbeidet med å fremme friluftsliv som ledd i folkehelsearbeidet. ... -
Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen utforsker bruken av et spesifikt pedagogisk læringsdesign, omvendt undervisning, i en campussamling i det femte og siste året i grunnskolelærerutdan-ningen. Hensikten med å ta i bruk omvendt undervisning ... -
Hvordan fungerer vurderingssamtalen, og hvilke språklige ressurser bruker eksaminator og sensor for å ta over og beholde ordet i vurderingssamtalen? En samtaleanalyse av vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk.
(Master thesis, 2020)Mastergradsavhandlingen undersøker et utvalg vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk i tredje klasse på videregående skole. Muntlig eksamen, både selve eksaminasjonen med fagsamtalen, og vurderingssamtalen mellom ... -
Hvordan gjennomføre en kommunesammeslåing? Erfaringer og innspill fra frivillige sammenslåinger
(Working paper, 2014-08-26)Høsten 2014 settes det i gang regionale prosesser med sikte på å få på plass en ny kommunestruktur. Alle landets kommuner er invitert til å starte arbeid for å avklare om det er aktuelt å slå seg sammen med nabokommuner. ... -
Hvordan har ledere i grunnskolen sett lærere i endringer under koronapandemien, og hvordan kan dette påvirke motivasjonen?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for oppgaven: En hel verden har blitt påvirket av koronapandemien, men hvordan har ledere i skoleorganisasjonen sett lærere og deres behov under koronapandemien, og på hvilke måter kan lederes valg påvirke læreres ... -
Hvordan håndterer og opplever foreldre på ungdomstrinnet leksepraksiser?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler hvordan foreldre med barn på ungdomstrinnet håndterer og opplever leksepraksiser. Det er en kvalitativ analyse basert på intervju med fem foreldre i urbane strøk på Østlandet. Problemstillingen ... -
Hvordan jobber et utvalg naturfaglærere på ungdomstrinnet med uteundervisning
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg sett på naturfaglærerne på ungdomstrinnet sine meninger på hvordan de jobber med uteundervisning, motivasjon og læringsutbytte. Problemstillingen jeg jobbet etter i denne studien er Hvordan jobber ... -
Hvordan jobber helsesykepleiere med elevenes livsstil og helse? : en kvalitativ studie av hvordan helsesykepleiere jobber med elevenes livsstil og helse, og hvilke erfaringer de har med bruken av «Liv og røre-‐modellen» og helsesamtalen i relasjon til elevens livsstil og helse.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Denne studien bygger på inspirasjon fra forskningsprosjektet «Liv og røre i Telemark» og egen interesse for helsefremmende- og forebyggende arbeid. Det overordnede målet til «Liv og røre i Telemark» er å bedre ... -
Hvordan jobber kommuner med problematisk skolefravær?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot problematisk skolefravær. Mange elever opplever skolen som et negativt sted å være, både fysisk og emosjonelt. Skolefravær kan være en konsekvens av mistrivsel på skolen. ... -
Hvordan kan anestesisykepleiere bidra til optimal analgesi hos opioidavhengige med akutte smerter?
(Master thesis, 2022)Introduksjon: Å oppnå tilfredsstillende grad av analgesi hos opioidavhengige pasienter i en akutt situasjon er utfordrende. Pasienter med opioidavhengighet, eller toleranse er en pasientgruppe som årlig øker i omfang. ... -
Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette. Ved å ... -
Hvordan kan arbeidsmiljøkartlegging ForBedring bidra til å forankre helsefremmende praksis hos mellomledere?
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Ifølge teorien er det nødvendig med en ledelse og organisasjon som jobber kontinuerlig for å fremme ansattes helse og iverksetter tiltak. Arbeidsmiljøkartlegging er et verktøy som kan bistå i dette arbeidet. ...