Blar i USN Open Archive på emneord "VDP::Humaniora: 000"
Viser treff 21-40 av 43
-
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Kan nok, men vil lære mer - En undersøkelse om undervisningspraksis og kompetanse i muntlighet og argumentasjon hos norsklærere på ungdomstrinnet i Vestfold fylke
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er undervisning i muntlighet i norskfaget på ungdomstrinnet, mer eksplisitt, undervisning i muntlig kommunikasjon og argumentasjon. Bakgrunnen for valg av tema, er tanken om at arbeid med muntlig ... -
Karrierelæring i den videregående skolen: Aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2019)Dette studie startet på bakgrunn av at jeg hadde et ønske om å forbedre nåværende praksis med å legge til rette for karrierelæring i den videregående skolen. Det henvises til at «Karriereveiledning er hele skolen ansvar», ... -
Karriereveiledning og livsmestring Om danning og verdibasert erkjennelse
(Master thesis, 2019)Masteravhandlingens tema er karriereveiledning og livsmestring. Bakgrunnen for dette valget er et ønske om å supplere den daglige karriereveiledningspraksisen jeg erfarer som rådgiver i den videregående skole. Målet er at ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Ledelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaver
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 ... -
Making as a Way of Interacting with the Environment
(Chapter, 2020)As craft practitioners, we interact closely and intimately with materials and tools. As we learn to listen to the voice of a material, to the possibilities and limitations it presents, we adjust our intentions to what is ... -
Naturnært håndverk i friluftslivet: Eksempler på bærekraftige og verdiskapende samspill: Sluttrapport fra kvalifiseringsprosjekt i Regionalt Forskningsfond(Oslofjordfondet)
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;31, Report, 2018)Tradisjonelt sett har håndverk og friluftsliv stått nære, men de senere år har fokuset på håndverk i friluftslivet og friluftslivutdanningene blitt mindre. Presset fra moderne utstyr og bekledning har bare vært økende, men ... -
«Omval – tilval eller fråval?» Ein kvalitativ studie av omvalsprosessar i vidaregåande skule
(Master thesis, 2018)Denne undersøkinga set først søkelyset på karrierelæringsprosessen, og på kva grunnlag eleven gjer sitt val til vidaregåande utdanningsprogram. Elevar si oppfatning av korleis valprosessen har føregått, ei meining om yrkes- ... -
Overgangen fra elev til student, sett med studenter i høyere utdanning sine øyne.
(Master thesis, 2019)Med denne oppgaven og via min forskning ønsker jeg å gi et helhetlig bilde på hvilke utfordringer studenter i høyere utdanning har hatt på veien fra elev i videregående skole til student i høyere utdanning. Jeg har vært ... -
Pedagogiske prinsipper og brytninger
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om hva barnehagelærere vektlegger i sine fortellinger og betraktninger om pedagogikk. Fortellinger og betraktninger fra et verksted med barnehagelærere utlegges og fortolkes i lys av ideen om ... -
Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
(Master thesis, 2017)Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; ... -
Rektors opplevde støtte fra skoleeier Skoleeiers bidrag til rektors forståelse og utøvelse
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad rektor opplever at skoleeier bidrar til forståelse og utøvelse av rollen som leder for læringen i skolen, gjennom styring og støtte. Jeg har gjennomført en kvalitativ ... -
Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Education
(Doctoral dissertations at the University of South-Eastern Norway;30, Doctoral thesis, 2019-02-13)What you hold in your hand or read on your device is a dissertation composed of four articles, within each I explore reflection in classroom teaching of Norwegian Early Childhood Teacher Education (ECTE), differently. The ... -
Soft governance i styring av fagutvikling En undersøkelse av diskurs og makt i spennet mellom politikk og profesjon
(Master thesis, 2020)Utdanningsfeltet er et sterkt politisert samfunnsområde, med mange ulike interessenter. Statensbehov for kontroll over feltet, står ofte i et spenningsforhold med profesjonens behov for innflytelse og medvirkning i utviklingen ... -
Synshemmede og arbeidsinkludering – hva skal til for å lykkes? En kvalitativ studie av hva synshemmede selv opplever er suksesskriterier i NAVs inkluderingskompetanse
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan synshemmede opplever NAV inkluderingskompetanse. Bakgrunnen for studiens tema er at synshemmede har lavere arbeidsdeltakelse enn befolkningen for øvrig. Spesielt unge synshemmede ... -
The sound of silence.
(Master thesis, 2018)Norge kan betegnes som et kunnskapssamfunn hvor karriereveiledning blir brukt for å sikre utdannings- og arbeidsinkludering. Mennesker (i alle aldre og stadier i livet) skal få hjelp til å ta meningsfulle (karriererelaterte) ... -
The Trade in Painters’ Materials in Norway in the Middle Ages. Part 1: The 'silent' Trade in Painters' Materials in Norway in the High Middle Ages
(Chapter, 2010)This paper can be read as an introduction or an appendix to Unn Plahter’s exposition, which forms the other part of this contribution. The investigations referred to by her, here and elsewhere, on the imported painters’ ... -
Tv-vignetten i skolen: et analytisk og didaktisk blikk på to utvalgte tv-vignetter
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar for seg utvalgte multimodale elementer i to norske tv-vignetter, og drøfter med utgangspunkt i analysene tv-vignettens didaktiske nytte i skolen. Teorigrunnlaget for oppgaven er i hovedsak multimodal ... -
Utdanningsvalg – fra fyllfag til favoritt-fag(?) En kvalitativ studie av lærerstudenters erfaringer med emnet utdanningsvalg etter første halvår med det som et valgemne i lærerutdanninga på USN
(Master thesis, 2020)Utdanningsvalg er et relativt ferskt fag i norsk skole. En stor grunn til at det ble opprettet var for å hindre feilvalg og motvirke frafallsproblematikken i videregående opplæring. Dessverre er det mye forskning som tyder ...