Smerte – sykepleierens prosjekt. En masterstudie basert på intensivsykepleieres erfaringer med vurdering av smerte hos kritisk syke nyfødte
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144836Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Syke nyfødte innlagt på nyfødtintensivavdelinger blir utsatt for mange smertefulle prosedyrer. Nyfødte har ikke et verbalt språk og de kan derfor ikke gi uttrykk for smerter på samme måte som voksne pasienter. Oppgaven med å vurdere smerte blir da intensivsykepleieren sitt ansvar.
Hensikt: Denne studien tok sikte på å finne ut hvilke erfaringer intensivsykepleieren som står ved det kritisk syke barnet, har med å vurdere smerte. Målet er økt kunnskap som kan bidra til bedre pasientbehandling av denne pasientgruppen, som igjen vil gi bedre utfall for pasienten.
Metode: En kvalitativ studie, som er bygget på Graneheim og Lundmans innholdsanalyse. Studiedesign: Eksplorerende design med semistrukturert intervjuguide. Utvalg: 6 sykepleiere både med og uten spesialisering fra nyfødtintensivavdeling på lokalsykehus.
Resultater: Funnene omhandler at leger og sykepleiere har ulikt ståsted, at det er utfordringer med pasientgruppen og viktigheten av faglig trygghet og kompetanse. Temaet som kom frem i analysen, var at smerte er sykepleierens ansvar og domene.
Konklusjon: Smertevurdering av syke nyfødte er kompleks og mangefasettert. Godt samarbeid på tvers av de yrkesgruppene som jobber rundt det nyfødte barnet er av stor betydning. For å få til dette bør yrkesgruppene finne et felles ståsted med barnets beste i sentrum. Økt kunnskap og kompetanse kan bidra positivt til dette. Introduction: Sick newborns admitted to neonatal intensive care units undergo numerous painful procedures. Newborns lack verbal language and therefore cannot express pain in the same way as adult patients. The task of assessing pain thus falls on the nurse.
Aim: This study aimed to explore the experiences of nurses in assessing pain in critically ill newborns. The goal is to increase knowledge that can contribute to improved patient care for this patient group, ultimately leading to better outcomes for the patient.
Method: A qualitative study based on Graneheim and Lundmans content analysis. Study design: Exploratory design with a semi-structured interview guide. Selection: 6 nurses, both specialized and non-specialized, from the neonatal intensive care unit at a local hospital.
Results: The findings address the differences in perspectives between doctors and nurses, the challenges associated with the patient group, and the importance of professional confidence and competence. The overarching theme that emerged from the analysis was that pain is the nurse’s domain.
Conclusion: Pain assessment in sick newborns is complex and multifaceted. Collaborative efforts among health care professionals working with the newborn are crucial. To achieve this, doctors and nurses should establish a common ground with the best interest of the child at the center. Increased knowledge and competence can positively contribute to this endeavor.