Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWeiss, Michael
dc.contributor.authorYoganathan, Vinitha
dc.date.accessioned2024-08-06T16:41:54Z
dc.date.available2024-08-06T16:41:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144835
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen undersøker jeg en kvalitativ studie der formålet er å forske på hvordan ledere kan fremme forståelsen av ulike kulturelle bakgrunner i barnehagen, for å skape et mer inkluderende miljø. Forståelse av flerkulturell mangfoldighet legger grunnlaget for dypere forståelse av fellesskap, sosialisering og inkludering i samfunnet. Gjennom dette forskningsprosjektet ønsker jeg å få frem hvordan barnets utvikling påvirker uten den ytre forhold av faktorer som kultur og bakgrunn. Studien består av et kvalitativt forskningsintervju, som anvender et semistrukturert intervju. I det semistrukturerte intervjuet ble det innhentet data fra fire pedagogiske ledere fra ulike barnehager. Datamaterialene er informantenes subjektive forståelse av temaet som ble transkribert og analysert. Det ble utført en fenomenologisk – hermeneutikk- analyse, i tillegg til en tematisk analyse. Analysen ble gjennomført under fem kategorier som er sentralt i drøftingen av forskningen. Kategoriene er: flerkulturell barn, flerkulturell barnehage, pedagogisk ledelse, inkluderende miljø og rammeplanen. Den teoretiske forankringen i denne forskningen er å belyse barnets og ledelsenes forståelse av en flerkulturell mangfoldighet. Sentrale teorier som skal bidra for forståelsen av flerkulturell mangfoldighet i denne forskningen blir tolket gjennom Bronfenbrenners modell, som blir anvendt med flere teoretikere og begreper. I tillegg får dere lesere en innføring i inkludering og pedagogisk ledelse, hvor jeg drar inn accountability i barnehagen. Funnene fra studien frembringer ulike metoder og planlegging som pedagogiske ledere anvender inkludering av barn med ulike kulturer og bakgrunner. Dette blir sett i lys av et dynamisk omgivelser, som utgjør at påvirkningsmulighetene pedagogiske ledere har til sin barnehage. Forståelse av flerkulturell barnehage danner et mer inkluderende miljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleInkluderende Fremtid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel