Show simple item record

dc.contributor.advisorRoos, Merethe
dc.contributor.authorEidet, Karl Petter
dc.date.accessioned2024-08-03T16:41:41Z
dc.date.available2024-08-03T16:41:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071754:59659761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144307
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan tverrfaglighet har blitt gjennomført i ungdomsskolen. Læreplanen 2020 gjorde tverrfaglighet til et høyaktuelt tema for lærerne. Nå skulle tre utvalgte temaer være overgripende i all fagundervisning og et mye brukt utsagn var at «elevene skal lære mer om mindre» (NOU 2015:8, 2015; UDIR, 2020d). Det var i hvert fall ideen til Ludvigsen-utvalget da de kom med sin andre utredning i 2015 (NOU 2015:8, 2015). Mange lærere begynte fortløpende å integrere tverrfaglighet inn i sin undervisning, men det ble fort tydelig at tverrfaglighet kunne bety veldig mye (Bolstad, 2021). For det har seg slik at tverrfaglighet ikke har en klar felles definisjon, det har heller ikke dybdelæringsbegrepet som Ludvigsen-utvalget også la mye vekt på (NOU 2015:8, 2015; Østern et al., 2019). Dette har derimot ikke stoppet noen fra å bruke begge begrepene, og selv om alle nå jobber etter samme læreplan så har «tverrfaglig undervisning» blitt veldig mye forskjellig (Bolstad, 2021). Studien ser på prosessen som gjorde at et så viktig begrep som «tverrfaglighet» ikke ble konkretisert i læreplanen og kun blir beskrevet på forskjellige måter. Videre undersøker studien hvordan den tverrfaglige undervisningen faktisk har blitt, og om lærerne har klart å nå noen av målene med tverrfaglig undervisning, som blant annet dybdelæring. Underveis i studien utforskes, forklares og konkretiseres begreper og læringsteorier som utgjør kunnskapsgrunnlaget i samfunnsdiskusjonen om hva som er tverrfaglighet. Gjennom et intervju av ungdomsskolelærere får vi et innblikk i hvordan det er å jobbe med den nyeste læreplanen (UDIR, 2020d). Har de klart å få det til å fungere, og hva har de måttet gjøre for å lykkes? Har de gitt opp ut av frustrasjon eller kanskje pandemien i 2020 gjorde at de aldri fikk startet? Og selvfølgelig er det spennende å se om elevene er fornøyde, vi gjør tross alt dette for deres beste. Husket vi å knytte bærekraftig utvikling opp mot kompetansemålene i matte? Bli med på en reise for å se hvordan tverrfaglighet har blitt løst i ungdomsskolen!
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTverrfaglighet i ungdomsskolen – et kunnskapsgrunnlag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record