Show simple item record

dc.contributor.advisorHasvik, Eirik
dc.contributor.authorNærsnes, Andrea
dc.date.accessioned2024-08-02T16:41:40Z
dc.date.available2024-08-02T16:41:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59709370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144284
dc.description.abstractI denne studien har målsetningen vært å finne svar på hvordan det analoge spillet, Dungeons and Dragons (DnD), kan anvendes som en spesialpedagogisk undervisningsform for å fremme livsmestrende ferdigheter hos elever som har utfordringer på dette området. Gjennom aksjonsforskning har jeg utforsket hvordan DnD kan integreres i undervisningen ved å skreddersy spilløktene etter elevenes individuelle behov med tilpassede oppdrag, karakterbeskrivelser og tilrettelegging underveis. Studien involverte to utvalgte elever med bestemte kriterier, og data ble samlet inn ved hjelp av lydopptak og refleksjonslogger, som deretter ble analysert og kodet inn i ulike kategorier. Funnene viser at elevene gjennom DnD fikk øve på og utvikle viktige livsmestrende ferdigheter på en interaktiv og engasjerende måte. Ved å delta i tilpassede spilløkter, hvor spill-lederen også er pedagog, fikk elevene en unik læringsopplevelse som styrket deres evne til å samarbeide, oppleve mestring, problemløse og vise empati. Denne tilnærmingen til undervisning, hvor interessebaserte spill og pedagogikk kombineres, viser at DnD kan være et effektivt verktøy for å fremme læring og utvikling. Med det fremhever studien videre at DnD ikke bare er et underholdende spill, men også har potensialet til å være et kraftig pedagogisk verktøy som kan bidra til engasjerende læringsopplevelser. Funnene viser også til mulighetene som finnes ved å omfavne innovative tilnærminger som tar utgangspunkt i elevenes egne interesser og individuelle behov. Studien i sin helhet argumenterer derfor for at DnD har stort potensial som en verdifull ressurs for lærere som våger å bevege seg litt utenfor boksen og prøve noe nytt.
dc.description.abstractThe objective of this study was to explore how Dungeons and Dragons (DnD), the analog role-playing game, can be utilized as a teaching method to promote life skills in students who are facing challenges in this area. Through action research, I investigated how DnD can be integrated into the curriculum by customizing game sessions to meet the individual needs of the students, which included tailoring the quests, character descriptions and adjustments throughout. The study involved two selected students meeting specific criteria, and data were collected using audio recordings and reflection logs, which were then analyzed and coded into various categories. The findings indicate that, through DnD, students had the opportunity to practice and develop essential life skills in an interactive and engaging manner. Participating in customized game sessions, where the game master also served as an educator, provided the students with a unique learning experience that enhanced their capacity for teamwork, self-assurance, problem-solving ability and empathetic expression. This approach to teaching, which combines interest-based games with pedagogy, demonstrates that DnD can be an effective tool for learning and development. The study further highlights that DnD is not only an entertaining game but also has the potential to be a powerful educational tool that can contribute to engaging learning experiences. The findings also point to the possibilities that exist in embracing innovative approaches based on students' own interests and individual needs. Overall, the study argues that DnD holds great potential as a valuable resource for teachers who are willing to step outside of the traditional teaching methods and try something new.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDungeons, Dragons og Livsmestring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record