Show simple item record

dc.contributor.advisorNielsen, Kjetil Liestøl
dc.contributor.authorRunå, Patrick Johan
dc.contributor.authorThorbjørnsen, Adrian Storleer
dc.date.accessioned2024-08-01T16:41:38Z
dc.date.available2024-08-01T16:41:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59633451
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144134
dc.description.abstractDenne studien er en entreprenøriell masteroppgave, som vil si at det har blitt utviklet et didaktisk produkt som er gjennomført i skolen og blitt revidert i ettertid. Det didaktiske produktet består av både et arbeidshefte og en lærerveiledning. Denne studien tar grunnlag i personlig økonomi i matematikkundervisningen, herunder lån og budsjettering, og har som formål å være et undervisningsopplegg som skal gjøre elever mer bevisst rundt kostnadene og konsekvenser lån kan medføre. Flere studier påpeker at dårlig økonomi, kan ha konsekvenser som påvirker livskvalitet og helse (Barstad, 2020; Dybdahl & Risvoll, 2022). Vi har derfor basert oppgaven på følgende utviklermål: Utvikle et undervisningsopplegg om lån som skaper bevisstgjørelse hos elevene, gir økt motivasjon i matematikkundervisningen, og gjør dem bedre rustet til å håndtere ulike former for lån og konsekvensene disse medfølger. Det er benyttet ulike teorier for å definere designfilosofien til undervisningopplegget, derunder motivasjon, utforskende arbeid og læreplanverket. Hovedmålet for dette prosjektet er at elevene skal føle et engasjement, samtidig som at de skal få arbeide utforskende i de ulike oppgavene de møter på i arbeidsheftet. Den overordnende metoden for prosjektet er hentet fra aksjonsforskning, hvor det er hentet inspirasjon for å systematisere forskningsprosessen. For å innhente data er det benyttet metoder som intervju og observasjon, og et anonymt spørreskjema ble sendt ut til elevene. Utvalget for datainnsamlingen består av tre klasser på tiende trinn med to faglærere, på én skole. For å analysere dataen fra observasjonene og intervjuene er det tatt inspirasjon fra tematisk analyse. Resultatene fra prosjektet viser at førsteutkastet av undervisningsopplegget hadde flere gode elementer, men det var likevel behov for noen små justeringer. Ulike presiseringer i oppgavetekst og omformuleringer ble gjort, slik at oppgavene skulle bli mer oversiktlige og enklere for elevene å tolke. Det har blitt vist et stort engasjement i arbeidet med heftet, der en av faglærerne påpeker i sitt intervju at oppgavene var veldig relevante, samtidig som at produktene og elementene som ble benyttet i oppgavene bidro til engasjement hos elevene. Dette kommer også frem gjennom våre observasjoner og svar fra spørreundersøkelsen som ble sendt ut til elevene. Et utdrag av svarene viste at 73,6 % av elevene som gjennomførte undervisningsopplegget var enten litt eller meget motivert for arbeidet. Oppgavene er designet slik at elevene skal bli oppmuntret til å utforske og vise refleksjon i sine svar og fremgangsmåter. Underveis i gjennomføringen ble det observert gode diskusjoner og argumenter for ulike besvarelser, men resultatene viser også at flere elever er lite kreative. Dette medfølger at flere tok raskeste utvei på oppgavene, som innebærer lite utfyllende svar. Elevene fikk også en innsikt i ulike former for lån og deres konsekvenser, noe som kan bidra til at elevene kan bli mer bevisst når de selv vil havne i situasjoner med ulike typer lån og budsjettering i fremtiden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFølg «Henrik» gjennom ulike stadier av livet. Et undervisningsopplegg laget for elever innenfor temaet personlig økonomi
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record