Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBurt-Davies, Kaja
dc.contributor.authorFagundez Porto, Nerea
dc.date.accessioned2024-07-29T16:41:33Z
dc.date.available2024-07-29T16:41:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59791652
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143607
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å øke bevisstheten om tilstedeværelse av utforskning i digitale læremidler som brukes i matematikkundervisning. Læreplanen i matematikk fremmer utforskning som et betydelig kjerneelement i matematikkfaget. Utforskning i matematikk handler om at elevene leter etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer til en felles forståelse (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 2). Overordnet tema for masteroppgaven er digitale læremidler og matematikkundervisning på ungdomstrinnet. Forskning om digitale læremidler i matematikkfaget hevder at å bruke digitale læremidler kan ha en positiv påvirkning på elevers læringsprosess. Denne studien søker å belyse problemstillingen «Hvordan ivaretar 8. trinns digitale læremidler utforskning i kunnskapsområdet funksjoner?» gjennom en tredelt tematisk analyse av tre av de mest brukte digitale læremidlene innenfor matematikkundervisning i norsk skole. De tre digitale læremidlene som er undersøkt i denne studien er Campus Inkrement, Skolen og Kikora, og studien er begrenset funksjoner på 8. trinn. Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som forankres i en systematisk komparativ analyse av de tre digitale læremidlene. I denne masteroppgaven har jeg tatt i bruk teorier om utforskning for å kode datamaterialet og analysere dem, basert på temaer som samsvarer med Skovsmoses (2001) kriterier for Undersøkelseslandskaper. Datamaterialet til denne forskningen inneholder alle oppgaver under temaet funksjoner i de tre digitale læremidlene. Resultater fra denne studien understrekker hvor avgjørende det er at digitale læremidler tilbyr utforskende oppgaver som fremmer elevenes dypere forståelse og motivasjon.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to raise awareness of the presence of inquiry-based teaching in digital learning resources used in mathematics education. The Norwegian mathematics curriculum promotes exploration as a significant core element of mathematics. Exploration in mathematics is about students searching for patterns, finding connections, and discussing to reach a common understanding (Kunnskapsdepartementet, 2019, p. 2). The overall theme of the master's thesis is digital learning resources in mathematics teaching at high school level. Research on digital teaching resources in mathematics claims that digital teaching resources can positively affect students' learning process. This study sheds light on the research question "How do 8th-grade digital learning resources support exploration in the area of knowledge functions?" through a three-part thematic analysis of three of the most used digital teaching resources in mathematics in Norwegian schools. The three digital teaching resources examined in this study are Campus Inkrement, Skolen fra Cappelen Damm, and Kikora, and the study is limited to the theme functions in 8th grade. Based on the research question, I have used a qualitative research method anchored in a systematic comparative analysis of the three digital teaching resources. In this master's thesis, I have adopted theories of inquiry-based teaching to code the data material and analyze it based on themes that correspond with Skovsmose's (2001) criteria for Landscapes of Investigation. The data material for this research contains all tasks under the theme functions in the three digital teaching resources. Results from this study underline the crucial role of digital teaching resources in offering exploratory tasks that promote students' more profound understanding and motivation.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskning i digitale læremidler for matematikkfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel