Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEilertsen, Anders
dc.contributor.authorKristoffersen, Lena Christine
dc.date.accessioned2024-07-27T16:42:00Z
dc.date.available2024-07-27T16:42:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057753:59462341
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143486
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan et utvalg elever på 10.trinn opplever vurderingsskjemaer som respons i skriveopplæringen i norskfaget. Gjennom storsatsningen vurdering for læring har kriterier og kjennetegn på måloppnåelse fått fotfeste i norsk skole, og veldig mange elever og lærere forholder seg til ulike vurderingsmatriser i opplæringen. Dette kan være matriser som er utviklet av Utdanningsdirektoratet til eksamen, eller lokalt utviklede vurderingsskjemaer som skal konkretisere forventninger til elevenes tekster på ulike nivåer. Det er forsket en del på feedback, respons og betydningen tilbakemeldinger har på elevenes læring, men det er lite forsket på elevenes syn og oppfatning av veiledningen de får på skriveoppgaver. I denne oppgaven er det stemmene til et utvalg 10.trinnselever som er synlig, og de får komme med sine innspill omkring hva de opplever som nyttig når det gjelder vurderingsskjemaer. Datainnsamlingen foregikk ved at et utvalg elever på 10.trinn ble intervjuet i grupper. Her fortalte de hvordan de opplever vurderingsskjemaer, og hvordan de bruker responsen i egen skriveutvikling. Gjennom intervjuene kom det frem at elevene opplever vurderingsskjemaer med kjennetegn på måloppnåelse som massive og stressende, men også hjelpsomt i ulike deler av skriveprosessen. Bruksområdene varierer fra å bruke skjemaet som en oppskrift i begynnelsen av skriveprosessen, til å finne ut hvilken karakter de har fått på skriveoppgaven. Det var varierende preferanser for hvilke kriterier elevene opplever som mest nyttige, men de var enige om at de foretrekker en kort kommentar som oppsummerer positive sider ved teksten og forbedringsområder, i stedet for kun skjemaet som respons. I oppgaven diskuteres paradokset mellom vurdering for læring sitt fokus på kjennetegn på måloppnåelse som formativ vurdering, og elevenes opplevelse av at dette er nyttig som en summativ vurdering av skrivekompetansen. Avslutningsvis legges det frem noen refleksjoner omkring videre forskning på feltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVurderingsskjemaer som respons i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel