Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Bettina
dc.contributor.authorVollen, Preben
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:59Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59792189
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142899
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker lærere i grunnskolen sine erfaringer rundt tilrettelegging for elever med ADHD, med et utgangspunkt i deres faglige, sosiale og fysiske muligheter og utfordringer. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvilke tiltak lærere har erfaring med når det kommer til tilrettelegging for elever med ADHD, og hvordan disse kan fremme elevens faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen til dette studiet er Hvordan tilrettelegger lærere i grunnskolen for elever med ADHD-diagnose for å fremme deres skolegang? Lærerens erfaringer og tanker har blitt belyst gjennom en kvalitativ tilnærming, hvor semistrukturerte intervjuer ble tatt i bruk. Tre lærere fra grunnskolen ble intervjuet for å få innsikt i deres erfaringer, opplevelser og tanker rundt tilrettelegging for elever med ADHD. Studiet tar utgangspunkt i teorier om human agency og mestringsforventning fra Bandura (1997) og selvbestemmelsesteorien fra Deci og Ryan (2000). Analysens funn indikerer at lærerne opplever at elever med ADHD har ulike behov, muligheter og utfordringer. Det oppleves at elever med ADHD kan ha vansker med kjernesymptomene, altså oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet. Resultatene viser også at det kan oppstå vansker med struktur og oversikt, som krever tilrettelegging for forutsigbarhet og struktur. Videre ble det funnet at tilrettelegging for sosialt samspill og det fysiske læringsmiljøet også er viktig for elever med ADHD sin opplevelse av tilhørighet og faglige og sosiale utvikling.
dc.description.abstractThis master thesis examines primary school teachers experiences regarding facilitation for students with ADHD, focusing on their academic, social and physical opportunities and challenges. The purpose of this thesis is to gain knowledge about the interventions that teachers have experience with in facilitating for students with ADHD and how these can promote the students academic and social development. The research question of the study is How do primary school teachers facilitate for students with ADHD to promote their progress? Teachers experiences and thoughts have been illuminated through a qualitative approach, using semi-structured interviews. Three primary school teachers were interviewed to gain insights into their experiences, perceptions and thoughts regarding facilitation for students with ADHD. The study is based on theories of human agency and self-efficacy by Bandura (1997) and self-determination theory by Deci and Ryan (2000). The findings of the analysis indicate that teachers perceive students with ADHD to have different needs, opportunities and challenges. It is perceived that students may struggle with core symptoms, namely inattentiveness, hyperactivity and impulsiveness. The results also show that difficulties with structure and organization may arise, requiring facilitation for predictability and structure. Furthermore, it was found that facilitation for social interaction and the physical learning environment is also important for students with ADHD in regards to their need of relatedness and academic and social development.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTilrettelegging for elever med ADHD i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel