Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Kjetil Liestøl
dc.contributor.authorDelaney, Kelvin Kråkøy
dc.contributor.authorMyrseth, Thon Johannes
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:59Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59732946
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142898
dc.description.abstractSkolen har blitt mer digitalisert, noe som kan være på å påvirke matematikklæreres arbeid. Der planlegging er et viktig aspekt av matematikklærernes arbeid, og digitale læremidler kan ha en rolle i dette arbeidet. Denne studien undersøker hvordan matematikklæreres opplever at digitale læremidler hjelper i planlegging av matematikkundervisningen. Ved å bruke en kvantitativ tilnærming ved hjelp av spørreundersøkelse blir det undersøkt hvordan matematikklærere opplever bruken av digitale læremidler i planleggingen og ser etter ulike sammenhenger som alder, klassetrinn, skjermtid og hvordan de opplevde sin egen digitale kompetanse. Det ble sendt ut invitasjoner på det sosiale mediet Facebook, og på e-post, som resulterte i et totalt antall på 136 matematikklærere som tok del i studien. I studien viser resultatene til at matematikklærerne som deltok opplever at digitale læremidler hjelper i ulike deler av planleggingen i forskjellig grad, allikevel ble det funnet at matematikklærere generelt fant bruken av digitale læremidler nyttig i planleggingen. Blant annet opplever matematikklærerne at digitale læremidler hjelper i planlegging av matematikkundervisning med å gjøre tilpasning av undervisning lettere samtidig som det til en viss grad også hjelper med struktur. I tillegg tyder det på at en stor andel matematikklærere opplever at ved å bruke digitale læremidler åpner det opp for økt forståelse av matematikk og at matematikklærere er selvsikre i sin egen digitale kompetanse. Matematikklærere som jobbet på barnetrinnet opplevde seg signifikant mer digitalt kompetent enn matematikklærere som ikke jobbet på barnetrinnet. Når det kommer til hvordan læremiddel matematikklærere som deltok i studien ønsket å bruke i planleggingen, så var det ikke en overvekt på valg av et spesifikt læremiddel, men at matematikklærere generelt foretrakk en blanding mellom trykte og digitale læremidler for planlegging av matematikkundervisning. Ut fra resultatene i denne studien tyder det på at digitale læremidler kan være et nyttig redskap for matematikklærerne å bruke når de skal planlegge matematikkundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvilke opplevelser har matematikklærere til digitale læremidler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel