Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDuggan, Jennifer
dc.contributor.authorPedersen, Kaja
dc.contributor.authorAndersen, Jemimah Marie Rimando
dc.date.accessioned2024-07-23T16:41:56Z
dc.date.available2024-07-23T16:41:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057710:59634732
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142897
dc.description.abstractDen norske læreplanen for engelsk vektlegger mangfold, og kunnskap om dette temaet kan oppnås gjennom å lese litteratur. I 5-10 trinn skal elevene lese selvvalgte bøker, og med tanke på nåværende trender på internett, i biblioteker, i forlag og i bokhandler, er det stor sannsynlighet for at elevene velger såkalte BookTok-bøker. BookTok er eget lite samfunn på TikTok som er et sosialt medium som har blitt svært populært i de siste årene. Innenfor dette samfunnet deler brukere deres felles interesse for bøker, får og gir bokanbefalinger og deler deres meninger om bøker. Forlagene har blitt påvirket av dette fenomenet og bokhandlene anerkjenner også dette ved å lage egne områder for disse bøkene. På bakgrunn av dette ville vi undersøke i hvilken grad de populære BookTok-bøkene representerer ulike typer mangfold, dette gjennom forskningsspørsmålet: I hvilken grad reflekterer populære BookTok-bøker, som tenåringer ofte velger når de leser selvvalgte bøker, læreplanen i engelsk sin vektlegging av mangfold? For å undersøke dette, utførte vi en nettinnholdsanalyse for å finne ut av hvilke bøker som var populære i et gitt tidsrom. Ut ifra dette, avdekket vi hvilke seks bøker som var mest populære, og disse ble vårt primærmateriale. Deretter analyserte vi disse bøkene ved å bruke kvalitativ innholdsanalyse og vi kodet resultatene abduktivt. Vi fant varierende grader av mangfold i bøkene vi analyserte, enkelte bedre enn andre. Likevel var majoriteten av karakterene hvite, heterofile, ciskjønnet, funksjonsfriske og fra over- eller middelklassen. På den annen side, konkluderte vi likevel med at disse bøkene reflekterte læreplanens vektlegging av mangfold siden alle bøkene har en form for mangfoldig representasjon. Basert på tidligere forskning og vår egen tilstedeværelse på BookTok trodde vi at vi ville finne mer mangfoldig representasjon enn det vi gjorde. Vi diskuterer konsekvensene av våre funn for engelskundervisning i diskusjonen og konklusjonen hvor vi argumenterer for at BookTok-bøkene vi analyserte til en viss grad reflekterer læreplanens vektlegging av mangfold. Vi bør imidlertid strekke oss etter bøker med mer mangfold ettersom at dette er elevenes vinduer inn til andre kulturer og sosiale grupper i tillegg til å være refleksjoner av dem selv.
dc.description.abstractThe Norwegian curriculum for the English subject emphasizes diversity, and gaining knowledge about this topic can be done through reading literature. In grades 5–10, the students are expected to read self-chosen books, and given current trends online, in publishing, in bookstores, and in libraries, it seems likely that many of them might reach for BookTok books. BookTok is a subcommunity within the social media app TikTok, an app which has become more popular in recent years. Within this subcommunity, readers share their mutual love for books, gain and give recommendations, and share their opinions. The publishing industry has been influenced by this phenomenon and bookstores recognize this as well as they often make designated tables for these books. With this in mind, we wanted to research to what extent popular BookTok books represent different types of diversity. The research question we aimed to answer was: To what degree do popular books on BookTok, which teenagers tend to reach for when choosing literature for themselves, reflect the English subject curriculum’s emphasis on diversity? To research this, we first conducted a web content analysis to find out what books were trending at a certain time. After an initial data analysis, we determined the six most popular books. These were the books chosen as our primary material. Second, we analyzed our primary material using qualitative content analysis and coded the results abductively. We found varying degrees of diversity in the books analyzed, some better than others. Still, the majority of the characters were white, straight, cisgendered, able-bodied, and from the upper or middle class. However, we concluded that all of them reflect the curriculum’s emphasis on diversity, as they all have some type of diverse representation. Based on previous research and our presence on BookTok, we believed that we would find more diverse representation than we did. We discuss the ramifications of our findings for English teaching in the discussion and conclusion, where we argue that the BookTok books we analyzed, to a certain degree, reflect the curriculums emphasis on diversity. However, we should aim for more diverse books, as these are students´ windows into other cultures and social groups. As well as reflections of themselves.
dc.languageeng
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBookTok Books in the Classroom: A Study of Diversity in Popular BookTok Books and its Relevance for the English Subject Curriculum
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel