Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEidsvig, Pål-Erik
dc.contributor.authorSondresen, Ina
dc.date.accessioned2024-07-22T16:41:32Z
dc.date.available2024-07-22T16:41:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59657869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142745
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et resultat av veldig konkret og geografisk begrenset feltstudie gjort ved 10 trinn ved en ungdomsskole i Vestfold. Studien har hatt som mål og avdekke utfordringer knyttet til bruk av digitale undervisningsverktøy i matematikk og jeg har jobbet med følgende forskningsspørsmål: * Opplever matematikklærere ved ungdomsskolen noen utfordringer i forbindelse med bruk av det digitale undervisningsverktøyet Campus Inkrement i sin undervisning? – og i så fall, hvilke? * Opplever elever i ungdomsskolen noen utfordringer ved bruk av det digitale undervisningsverktøyet Campus Inkrement i matematikkundervisningen? – og i så fall, hvilke? Det ble brukt 3 metoder for å samle inn empiri: dybdeintervju med lærere, gruppeintervju med elever og observasjonsstudier i klasserommet. I tillegg til dette så har jeg inkludert nyere og relevant forskning, både om bruk av digitale undervisningsverktøy, men også om digitaliseringen av skolen generelt. Digitaliseringen av skolen har jo, og er fortsatt, et veldig relevant tema og en offentlig debatt som jeg mener vi trenger å vite mer om. Teorien jeg har brukt i teorikapittelet mitt, har jeg stort sett funnet på statlige sider som Statped sine nettsider, regjeringens sider, eller fra aviser drevet av norske universiteter. Utenom det har jeg funnet noen interessante internasjonale studier samt prinsipper og retningslinjer fra utdanningsdepartementer i andre land. Definisjoner om begreper har jeg stort sett funnet i Store Norske Leksikon på nett. Teorien jeg har brukt i metode-kapittelet mitt har jeg hentet fra pensumbøker vi har brukt i løpet av studieperioden ved USN de siste årene. Undersøkelsene i studien avslørte at både lærere og elever opplever utfordringer ved bruk av det digitale undervisningsverktøyet Campus Inkrement. Observerbare utfordringer i skoletimene ble også notert. Utfordringene spredte seg over flere temaer, men hovedtemaene er disse: * Utfordringer knyttet til innholdet i Campus Inkrement * Utfordringer knyttet til det tekniske * Utfordringer knyttet til praktisk bruk * Utfordringer knyttet til konseptet som undervisningsverktøyet baserer seg på * Utfordringer knyttet til egen opplæring hos lærere * Utfordringer knyttet til konsentrasjon og fokus hos elevene * Utfordringer knyttet til manglende støtte og support Disse resultatene stemmer godt med det forskning sier at kan være utfordringer ved bruk av digitale løsninger. Det er verdt å merke seg at brorparten av utfordringene er knyttet til praktiske ting eller undervisningsstrategien, og til situasjoner som ikke direkte kan knyttes til Campus Inkrement, men som er utfordringer som er knyttet til digitale løsninger generelt.
dc.description.abstractThis thesis is the result of a very specific, and geographically limited, field study carried out with the 10th grade at a secondary school in Vestfold. The aim of the study has been to uncover challenges related to the use of digital teaching tools in mathematics, and has focused on the following research questions: * Do mathematics-teachers at the secondary school, experience any challenges with the use of the digital teaching-tool ‘Campus Inkrement’ in their teaching? - and if so, what are they? * Do pupils in secondary school experience any challenges when using the digital teaching-tool ‘Campus Inkrement’ in mathematics teaching? - and if so, what are they? 3 methods were used to collect empirical data: in-depth interviews with teachers, group interviews with pupils and observational studies in the classroom. In addition to this, I have included recent and relevant research, both on the use of digital teaching tools, but also on the digitization of the school in general. The digitization of schools has, and still is, a very relevant topic, and public debate, that I believe we need to know more about. I have mostly found the theory I have used in my theory chapter on government websites such as Statped's website, the government's own website, or from newspapers run by Norwegian universities. Apart from that, I have found some interesting international studies as well as principles and guidelines from ministries of education in other countries. I have mostly found definitions of terms in Store Norske Leksikon online. I have taken the theory I have used in my method chapter from our own curriculum that we have used during our years at USN. The investigations in the study revealed that both teachers and pupils experience challenges when using the digital teaching tool ‘Campus Inkrement’. Observable challenges in school hours were also noted. The challenges spread over several themes, but the main themes are these: * Challenges related to the content of Campus Increment * Challenges related to the technical set up * Challenges related to practical use * Challenges related to the concept on which the teaching tool is based * Challenges related to teachers’ digital competence * Challenges related to concentration and focus regarding the pupils * Challenges related to missing support These results agree well with what research says can be challenges when using digital solutions. It is worth noting that the lion's share of the challenges is linked to practical things or the teaching strategy itself, and to situations that cannot be directly linked to Campus Inkrement, but are challenges linked to digital solutions in general.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBruk av digitale undervisningsverktøy i matematikkundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel