Digitale ressurser i matematikkfaget
Description
Full text not available
Abstract
Målet med denne masteroppgaven var å få et innspill i hvordan de digitale ressursene i matematikk påvirker undervisningen, både positivt og negativt, hvilke hensyn som må tas i valget av digitale ressurser og hvorfor det digitale har fått en så stor plass i skolen. Videre måtte jeg velge å avgrense oppgaven min og valgte dermed å holde meg til lærere og skoleledelsen sitt synspunkt.
For å svare på problemstillingen valgte jeg å samle inn data i form av intervju, der informantene mine var tre lærere og en skoleleder. Videre fikk jeg også tilgang til en spørreundersøkelse gjort blant de ansatte på en av skolene, som jeg valgte å bruke som et supplement til å analysere funnene mine. Funnene mine legger også stor vekt på tidligere forskning gjort rundt digitale ressurser i matematikkundervisningen.
Resultatene tyder på at det spriket som ser ut til å være blant lærere når det gjelder om de foretrekker digitale ressurser i undervisningen ikke er så stor allikevel. Det virker som lærerne er klar for en mer digitaliser hverdag, men at de ønsker mer opplæring i bruk. Samtidig legges det vekt på at de digitale ressursene ikke skal kunne erstatte læreren som pedagog, men heller brukes som et hjelpemiddel for læreren. Dersom de digitale ressursene erstatter læreren så brukes de feil i undervisningen.