Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsager, Heidi Regine
dc.contributor.authorPodolski, Victoria Moene
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:12Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59687904
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142602
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen viser hvordan skolehund kan brukes som et pedagogisk virkemiddel for elever i læringssituasjoner. Studien er gjennomført med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan hund som et pedagogisk hjelpemiddel i skolen bidra til å bedre livsmestringen hos elever, sett i et relasjonelt perspektiv? Teorier og tidligere forskning som presenteres viser viktigheten av at lærere har god relasjon til elevene, både for elevenes faglige læring, men også emosjonelle utvikling. Folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer i læreplanen Fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Her tydeliggjøres viktigheten av at lærere må arbeide for gode relasjoner til elevene, elevene seg imellom og andre aspekter av livsmestring (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Jeg har fått hjelp av fire lærere for å finne svar på problemstillingen. Resultatene fra analysen av intervjuene, viser at skolehunden kan utgjøre en betydelig forskjell for lærere i deres arbeid med relasjonsbyggende arbeid med elevene. Elevene seg imellom ser også ut til å oppleve en lettere tilnærming til hverandre, når skolehunden er deltakende i deres aktiviteter og læring. Et annet hovedfunn er at lærere forteller historier om skolehunden, og eksemplifiserer for elevene hvordan den takler og håndterer utfordringer. Dette bidrar til å berøre andre livsmestringstematikker, eksempelvis oppgavemestring, og å kunne håndtere motgang på en adekvat måte. Intervjupersonenes opplevelser viser at elevene er lydhøre, interesserte og tar dette med seg til egen livshåndtering. Funnene indikerer at skolehunden er med på å ufarliggjøre og motivere læringssituasjoner for elevene. Drøftingen viser at tidligere forskning støtter opp om mine funn. Jeg finner også noen spenninger, og ubesvarte spørsmål når det gjelder å bruke skolehund som et pedagogisk verktøy, for eksempel hvordan hund i skolen kan bidra i et tidsperspektiv utover skolehverdagen.
dc.description.abstractThis master's thesis shows how school dogs can be used as a pedagogical tool for pupils in learning situations. The study has been conducted on the basis of the following research question: How can dogs as an educational aid in school contribute to improving life skills in pupils, seen from a relational perspective? Theories and previous research presented show the importance of teachers having a good relationship with the pupils, both for the pupils' academic learning, but also for emotional development. Public health and life skills are one of three interdisciplinary topics in the curriculum Subject Renewal (Kunnskapsdepartementet, 2017b). It highlights the importance of teachers working for good relationships with pupils, amongst the pupils and other aspects of life skills (Kunnskapsdepartementet, 2017b). I have received help from four teachers to find answers to the research question. The results from the analysis of the interviews show that the school dog can make a significant difference for teachers in their work with relationship-building work with the students. The pupils among themselves also seem to experience a lighter approach to each other, when the school dog is involved in their activities and learning. Another main finding is that teachers tell stories about the school dog, exemplifying to the students how it copes with and handles challenges. This helps to approach on other life skill themes, such as task mastery, and to be able to handle adversity in an adequate way. The interviewees' experiences show that the pupils are responsive, interested and take this with them to their own life management. The findings indicate that the school dog helps to make learning situations harmless and motivating for the pupils. The discussion shows that previous research support my findings. I also find some tensions, and unanswered questions when it comes to using school dogs as an educational tool. For example how dogs in school can contribute in a time perspective in everyday life for the pupils, beyond school life.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Hunden får fram de gode følelsene i oss" (Sitat fra intervjuperson) - En kvalitativ studie om hvordan arbeid med hund i skolen kan bidra til økt livsmestring og relasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel