Show simple item record

dc.contributor.advisorBergsland, Jon Einar
dc.contributor.authorHaugland, Ørjan
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:11Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057762:59649680
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142601
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere på mellomtrinnet omsetter begrepet idrettsaktivitet i sin undervisning. Oppgaven undersøker også hvordan kroppsøvingslærerne oppfatter idrettsaktiviteter som begrep og hvordan de gjennomfører undervisning med idrettsaktiviteter. Studien benytter seg av kvalitativ metode, hvor det er blitt gjennomført dybdeintervjuer med tre forskjellige kroppsøvingslærere fra tre forskjellige skoler. Det teoretiske rammeverket består av John I. Goodlad sin læreplanteori, og bidrar til forståelse for hvordan kroppsøvingslærerne oppfatter idrettsaktivitetsbegrepet og gjennomfører undervisning med idrettsaktiviteter. Funnene i denne studien viser at det er vanskelig å finne en generell oppfattelse av hva en idrettsaktivitet er. Det kan tyde på at en eventuell oppfattelse kan består av å drive fysisk aktivitet, for å bedre elevens fysiske og psykiske helse ved å drive en form for målrettet og bevisst mosjon der man bruker kroppen for å komme i bedre form og på den måten bedrer helsen. Kroppsøvingslærerne oppfatter at idrettsaktiviteter kan kobles til idrett, og derfor bruker de idrett som utgangspunkt for å drive med idrettsaktiviteter i sin undervisningspraksis. Kroppsøvingslærerne virker imidlertid å uttrykke at idrettsaktiviteter skal ha et mosjonsperspektiv, gjennom for eksempel lek, fremfor et konkurranseperspektiv. LK20 virker å være åpen for tolkning. Dette gjør at overgangsprosessen fra den ideologiske læreplanen til den formelle læreplanen kan bli påvirket av kroppsøvingslærernes oppfattelse av begreper og formuleringer i den formelle læreplanen. Kroppsøvingslærernes omsettelse av idrettsaktiviteter bærer derfor preg av deres egen oppfattelse (den oppfattede læreplanen) av hvordan man skal ivareta LK20 (den formelle læreplanen) sin ideologi (den ideologiske læreplanen). Dette gjenspeiles i deres egen undervisningspraksis (den gjennomførte læreplanen). Nøkkelord: kroppsøving, LK20, læreplan, idrettsaktivitet, oppfattelse, gjennomføring, Goodlad
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to investigate how physical education teachers at the intermediate level implement the concept of sports activities in their teaching. The thesis also examines how physical education teachers perceive sports activities as a concept and how they conduct teaching with sports activities. The study employs a qualitative method, where in-depth interviews have been conducted with three different physical education teachers from three different schools. The theoretical framework consists of John I. Goodlad's curriculum theory, contributing to an understanding of how physical education teachers perceive the concept of sports activities and conduct teaching with sports activities. The findings of this study show that it is difficult to find a general perception of what a sports activity is. It may indicate that a possible perception can consist of engaging in physical activity to improve students' physical and mental health by engaging in a form of purposeful and conscious exercise where one uses the body to get in better shape, thereby improving health. The physical education teachers perceive that sports activities can be linked to sports, and therefore they use sports as a basis for engaging in sports activities in their teaching practice. However, the physical education teachers seem to express that sports activities should have an exercise perspective, such as through play, rather than a competitive perspective. The LK20 curriculum seems to be open to interpretation. This means that the transition process from the ideological curriculum to the formal curriculum can be influenced by the physical education teachers' perception of terms and formulations in the formal curriculum. The physical education teachers' implementation of sports activities is therefore characterized by their own perception (the perceived curriculum) of how to uphold LK20 (the formal curriculum) ideology (the ideological curriculum). This is reflected in their own teaching practice (the operational curriculum). Keywords: physical education, LK20, curriculum, sports activity, perception, implementation, Goodlad
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan omsetter kroppsøvingslærere på mellomtrinnet idrettsaktiviteter i sin undervisning?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record