Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorRøren, Martin Søvik
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:10Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057762:59651807
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142600
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker vurderingspraksisen til kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet, etter implementeringen av LK20, hvor hensikten er å fremskaffe kunnskap om kroppsøvingslæreres forståelse av vurderingspraksis, hvordan kroppsøvingslærere snakker om vurdering, samt hvordan kroppsøvingslærere gjennomfører vurdering etter implementeringen av LK20. Masteroppgaven har et kvalitativt utforskende forskningsdesign hvor det benyttes individuelle dybdeintervju med og observasjon av tre lærere fra to ulike skoler for å innhente data som besvarer problemstillingen «Hvordan erfarer kroppsøvingslærere egen vurderingspraksis etter innføringen av LK20?». Tjoras stegvis-deduktiv induktive analysemetode er benyttet for å analysere empirien som ble generert fra dybdeintervjuene, samt observasjonene. Det teoretiske rammeverket som ble benyttet i denne masteroppgaven er teorier relatert til praksisteori, praksisarkitektur, teori om vurderingspraksiser og vurdering i kroppsøving. Funn fra dette masterprosjektet viste at vurdering i kroppsøvingsfaget erfares å være en kontinuerlig prosess som hjalp elevene med å nå kompetansemålene ved tett oppfølging og tilpassede tilbakemeldinger. LK20 hadde økt fokus på individuell utvikling og redusert vekt på fysiske tester. Underveisvurdering var sentralt, hvor klar kommunikasjon av forventninger, samt dialog for å støtte elevenes fremgang ble fremhevet som vesentlig. Planlegging av vurdering inkluderte tydelige vurderingskriterier som ble kommunisert til både elever og foresatte. Vurderingsmetodene som lærerne benyttet varierer, hvor bruk av teknologi ble fremhevet som et verktøy for økt nøyaktighet i vurderingen. Elevinvolvering og fokus på blant annet refleksjon fremkom som viktig, for å skape en mer personlig tilpasset læringsprosess. Vurdering i kroppsøving anbefales å forskes videre på med både kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger. En kvantitativ longitudinell studie som følger elever gjennom hele ungdomsskolen anbefales for å fremskaffe kunnskap om hvordan formativ og summativ vurdering influerer elevers læring og utvikling over tid. En kvalitativ forskningstilnærming med fokus på elevperspektivet anbefales for å få mer dybdekunnskap om hvordan elevene erfarer vurderingsprosessen, samt hvordan den påvirker deres motivasjon for læring, samt engasjement i læringsprosesser.
dc.description.abstractThis master thesis explores the assessment practices of physical education teachers at the lower secondary school, ages 13-16, following the implementation of LK20. The aim of the study is to provide knowledge about physical education teachers´ understanding of assessment practices, how they discuss assessment, and how they perform assessments after the implementation of LK20. The thesis employs a qualitative explorative research design using individual in-depth interviews and observations of three teachers from two different schools, to collect data that can help answer the research question, “How do physical education teachers experience their assessment practices after the introduction of LK20?”. Tjora´s stepwise-deductive inductive analysis method is used to analyse the empirical data generated from the in-depth interviews and observations. The theoretical framework utilised in this thesis includes theories related to practice theory, practice architecture, theories of assessment practices, and assessment in physical education. Findings from this master´s project indicate that assessment in physical education is experienced as a continuous process that helps students to achieve competence goals through close follow-up and tailored feedback. LK20 has increased the focus on students’ individual development and reduced the emphasis in physical tests. Formative assessment is central, where clear communication of expectations and dialogue to support students´ progress are highlighted as essential. Planning of assessment includes clear assessment criteria communicated to both students and parents. The assessment methods used by teachers vary, with the use of technology being highlighted as a tool for increased accuracy in assessment. Student involvement and a focus on reflection, among other things, are important to create a more personalised learning process. Further research in assessment in physical education is recommended, employing both qualitative and quantitative research approaches. A quantitative longitudinal study following students throughout lower secondary school is recommended to gain knowledge about how formative and summative assessments impact students learning and development over time. A qualitative research approach focusing on the student perspective is recommended to gain more in-depth knowledge about how students experience the assessment process and how it influences their motivation for learning and engagement in learning processes.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVurdering i kroppsøving på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel