Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlabikowska, Hanna Zdziarska
dc.contributor.authorJensen, Tonje Christine
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:08Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59633521
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142599
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er utforsking og problemløsning i matematikkundervisningen på ungdomsskolen. Studien undersøker problemstillingen «Hvilke erfaringer har tre matematikklærere på en ungdomsskole med utforsking og problemløsning i matematikkundervisningen?». Oppgaven tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, der datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer med tre matematikklærere på en ungdomsskole. For å analysere datamaterialet har det blitt benyttet fullstendig transkripsjon av lydopptak fra intervjuene. I tillegg til at dette har blitt analysert gjennom tematisk analyse, en metode definert av Braun & Clarke (2006). Empirien baserer seg på matematikklærernes erfaringer og refleksjoner rundt egen praksis og elevers læring, og derfor ligger det til grunn en fenomenologisk vitenskapelig posisjon. Hovedfunnene av denne studien viser at gruppearbeid sees på som en viktig del av det å utforske og drive med problemløsning i matematikklasserommet. En av fordelene med at elever arbeider sammen er at de utfordres til å forklare sine egne løsninger til andre, sette seg inn i andre løsningsmetoder og utvikle samarbeidsegenskaper. Videre opplever lærerne det som en utfordring å sette sammen gode nok grupper, og at elever ofte snakker om ikke-faglige ting når de settes sammen. Studien trekker også frem at utforsking og problemløsning krever mer forarbeid av lærerne sammenlignet med mer tradisjonell undervisning. De må forberede seg på flere ulike innfallsvinkler på samme oppgave for å kunne være en god veileder for elevene underveis i løsningsprosessen. Til slutt viser resultatet av studien at lærerne opplever utforsking og problemløsning som en undervisningsmetode elevene trenger å tilvennes for at det skal bidra til økt læring i matematikklasserommet. Dette er fordi en del elever ikke er kjent med denne arbeidsmetoden når de starter på ungdomsskolen, gradvis tilvenning benyttes derfor for å engasjere og motivere dem til videre utvikling i faget. nøkkelord: utforsking, problemløsning, samarbeid, læreren som veileder
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforsking og problemløsning i matematikkundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel