Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSonesson, Kerstin
dc.contributor.authorLangedal, Kenneth Svendsen
dc.contributor.authorSmedbakken, Ine
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:07Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071780:59775814
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142598
dc.description.abstractMasteroppgaven setter søkelys på effekten av et undervisningsopplegg om smarttelefonens livssyklus blant ungdomsskoleelever. Oppgaven går inn på hvordan elevenes bevissthet til bærekraft påvirkes av undervisning som fokuserer på smarttelefoners livssyklus. Innenfor dette opplegget finner vi miljømessige og sosiale aspekter ved produksjon, samt bruk og avhending av smarttelefoner. Studien benytter seg av mixed methods som består av både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder for å evaluere endringer i elevers bærekraftsbevissthet. Dette omfatter bruk av spørreundersøkelser i før og etter undervisningsopplegget, og fokusgruppeintervjuene etter undervisningsopplegg. Studien avdekker potensielle endringer i elevers holdninger, hva elevene uttrykker om bærekraft etter undervisningen, og undersøker om elevene utvikler sin bærekraftsbevissthet. Resultatene fra studien viser at undervisningsopplegget har hatt en positiv effekt på elevers bærekraftsbevissthet som helhet, der noen områder var mer fremtredende enn andre. Elevene viser økt bevissthet om miljømessige konsekvenser av smarttelefonproduksjon etter undervisningsopplegget. De uttrykker også en større interesse for å kjøpe brukte smarttelefoner, samt har et større ønske om å levere defekte eller gamle telefoner til resirkulering. De uttrykker også økt kunnskap om bærekraft, spesielt i forbindelse med elektronisk avfall og miljøpåvirkninger smarttelefoner kan føre til. Oppgaven konkluderer med at undervisningsopplegget har vært effektivt nok til å styrke bærekraftsbevissthet blant ungdomsskoleelevene som deltok i studien innenfor resirkulering, gjenbruk og forbrukeratferd. Videre styrker studien oppfatningen om hvorfor det er viktig å inkludere bærekraftig utvikling i skolens opplæringsplaner, og bidra til unge mennesker sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger i å ta velinformerte og ansvarlige valg som forbrukere i vår globaliserte verden. I fremtidig forskning kan det være interessant å undersøke langtidseffekten av undervisningsopplegg om bærekraft, og eventuelt andre tilnærminger til undervisningsmetoder som kan styrke elevers bærekraftsbevissthet ytterligere.
dc.description.abstractThe master’s thesis focuses on the effect of a teaching program on the smartphone’s life cycle among secondary school students. The assignment examines how students’ awareness of sustainability is affected by teaching that focuses on the life cycle of smartphones. Within this scheme we find environmental and social aspects of production, as well as the use and disposal of smartphones. The study uses mixed methods consisting of both qualitative and quantitative research methods to evaluate changes in students’ sustainability awareness. This includes the use of surveys before and after the teaching program and focus group interviews after the teaching program. The study reveals potential changes in pupils’ attitudes, what the pupils express about sustainability after the lesson, and examines whether the pupils develop their awareness of sustainability. The results of the study show that the teaching program had a positive effect on pupils’ sustainability awareness, where some areas were more prominent than others. The pupils show an increased awareness of the environmental consequences of smartphone production after the teaching program. They also express a greater interest in buying used smartphones, as well as a greater desire to deliver defective or old phones for recycling. They also express increased knowledge about sustainability, especially in fields as electronic waste and environmental impacts caused by smartphones. The thesis concludes that the teaching program has been effective enough to strengthen sustainability awareness among the secondary school students who participated in the study within recycling, reuse, and consumer behavior. Furthermore, the study strengthens the perception of why it is important to include sustainable development in school curricula, and to contribute to young people’s knowledge, skills and attitudes in making well-informed and responsible choices as consumers in our globalized world. In future research, it may be interesting to investigate the long-term effect of teaching programs on sustainability, and possibly other approaches to teaching methods that can further strengthen students’ awareness of sustainability.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBærekraftsbevissthet blant ungdomsskoleelever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel