Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØierud, Gunnfrid Ljones
dc.contributor.authorKristiansen, Jeanett
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:05Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071763:58315060
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142597
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker læremiddelbruk i KRLE-undervisningen og hvordan lærere vurderer læremidler og begrunner valgene sine. Læremiddelbegrepet har utviklet seg gjennom ulike reformer og læreplaner, samt at valg av læremidler og vurderingene av de har gjennomgått en endring i takt med samfunnet. For å undersøke dagens læremiddelbruk i KRLE-faget har jeg formulert problemstillingen «Hvordan vurderer lærere ulike læremidler de benytter seg av i sin KRLE-undervisning?» operasjonalisert i forskningsspørsmålene «Hvilke læremidler benytter lærerne seg av?» og «Hvordan begrunner de sine valg av læremidler?» Gjennom kvalitativ metode med bruk av observasjon og intervju utforsker oppgaven tre lærere sin undervisning og deres tanker og erfaring om læremidler i KRLE-faget. Informantene kom fra to forskjellige skoler, og to forskjellige trinn. I analysen kommer det frem flere viktige temaer som er relevante for drøftingen av min problemstilling. Funnene i forskningen min viser en variasjon i tilgjengelige læremidler, men uten en entydig vurdering av de ulike ressursene. Lærerne i undersøkelsen legger vekt på ulike aspekter i valget av læremidler, blant annet hvordan de gir dybde og passer med kompetansemål, men også variasjon og et bredere inntrykk av religionene. Ingen av lærerne er fremmed for å bruke medietekster eller trossamfunnene sine egne nettsider i KRLE-undervisningen og de mener at det digitale gir muligheter som papirboken ikke kunne gi. Et annet sentralt funn er lærernes oppfatning av læremidlenes evne til å tilpasse til enkelt eleven, samt at det er større muligheter for varierende elevaktiviteter ved bruk av ulike ressurser. Fordelene og ulempen med utviklingen fra papirbaserte læremidler til digitale ressurser trekkes frem i løpet av analysen og drøftingen. Tidligere forskning har vist til at papirboken var et dominerende læremiddel i faget, noe som ikke kan gjenfinnes i min forskning. Tidligere forskning har også vist til en økt medialisering i KRLE-faget og at mediene blir brukt som et element for å fange og opprettholde oppmerksomheten til elevene. Dette er i samsvar med mine funn, som viser at medier har en tydelig plass i klasserommet.
dc.description.abstractThis master´s thesis investigates the use of teaching materials in KRLE-education and how teachers evaluate teaching materials and justify their choices. Teaching materials has evolved through working closely with the curriculum, and the choice of teaching materials and evaluation of these materials have undergone a change in line with society. In order to investigate the current use of teaching materials in KRLE, I have formulated the research question “How do teachers evaluate different teaching materials they use in their KRLE-education?” together with the sub questions: “Which teaching materials do teachers use?” and “How do they justify their choices of teaching materials?”. Through qualitative methods involving observation and interviews this thesis investigates three teachers teaching and their thoughts and experiences regarding teaching materials in KRLE in 8th and 10th grade. In the analysis several important themes emerge that are relevant for the discussion of my research question. The findings of my research show a variation in available teaching materials, but without a clear assessment of the various resources. The teachers in the study emphasize various aspect in their choice of teaching materials, including how they provide depth and how they work with the competence goals, but also variation and a broader impression of the religions. None of the teachers are unfamiliar with using media texts or the religious communities’ own websites in KRLE-education, and they believe that the digital provides opportunities that the physical textbook could not provide. Another key finding is the teacher’s perception of the teaching material´s ability to adapt to the individual student, and that there are greater opportunities for varied student activities with use of different resources. The pros and cons of the development from paper-based teaching materials to digital resources are highlighted throughout the analysis and discussion. Previous research has indicated that printed books were a dominant teaching material in the subject, which is not supported by my findings. Previous research has also shown an increased use of mediatization in KRLE and that media is used as an element to capture and maintain student’s attention. This aligns with my findings, which show that media has a clear place in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæremiddelbruk i KRLE-undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel