Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorJohnsen, Kristian Holdnes
dc.date.accessioned2024-07-20T16:42:04Z
dc.date.available2024-07-20T16:42:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057762:59651448
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142596
dc.description.abstractI denne studien har det blitt utført fire semistrukturerte intervjuer og to observasjoner fordelt på to lærere. Begge lærerne underviser i kroppsøving på mellomtrinnet, og har kroppsøvingsrettet utdannelse. Med to informanter ga det meg muligheten til å studere fenomenet grundig, og vil hjelpe med å få frem dybden i forståelsen og hvordan de inviterer til bevegelsesglede. Teorien oppgaven baseres på er teorien om praksisarkitektur som gir muligheten til å studere en praksis på en strukturert måte. Praksisarkitekturen inneholder tre ulike arrangement. Kulturell-diskursive handler om det som sies, tenkes og den diskursen som omhandler praksisen. Det materiell-økonomiske arrangementet omhandler de mulighetene, begrensningene, økonomi og gjenstander som setter premissene for praksisen. Det sosial-politiske arrangementer handler om det relasjonelle i en praksis. Funnene blir presentert gjennom et kulturell-diskursive, materiell-økonomiske og sosial-politiske arrangementene. Med hjelp av teorien om praksisarkitektur, tidligere forskning på undervisningspraksis, tidligere forskning og de ulike aspektene av begrepet bevegelsesglede drøftes forståelsen og hvordan lærerne inviterer til bevegelsesglede. Resultatet av forskningen viser at lærerne har en begrenset forståelse av de ulike aspektene innenfor bevegelsesglede. Begrenset forståelse vil resultere i at det er vanskelig for lærerne å ta profesjonelle og reflekterte valg når de skal invitere til bevegelsesglede. Forståelsen kan bli sett i sammenheng med læreplanen som ikke tydeliggjør begrepets betydning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Det er jo egentlig å gjøre det en vil med kroppen sin når en vil»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel