Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNorendal, Audhild 
dc.contributor.authorKaupang, Stine
dc.date.accessioned2024-07-19T16:41:49Z
dc.date.available2024-07-19T16:41:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071776:58315210
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142474
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å undersøke potensialet til romanen Dette er ikke oss (Alaei, 2021) i undervisning rettet inn mot temaet livsmestring i norskfaget. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer representerer romanen Dette er ikke oss av Neda Alaei (2021) i arbeid med temaet livsmestring i norskfaget? Studien har en metodetriangulering. Den baserer seg på en litterær analyse av romanen Dette er ikke oss og tre dybdeintervjuer. Utvalget består av tre lærere som underviser i faget norsk, som i forkant av intervjuene leste den utvalgte romanen. Bakgrunnen for å benytte to metoder er ønske om å ha både en tekstintern og en norskdidaktisk tilnærming, der romanen sine muligheter og utfordringer belyses ut fra ulike perspektiver. Funnene som kommer ut av den litterære analysen viser at temaene livsmestring og psykisk helse er fremtredende i romanen, og at karakteren Sanna fremstår som en dynamisk karakter, som har utfordringer med å håndtere følelser som sorg og ensomhet. Dette gir mulighet til å diskutere romanen i lys av temaet livsmestring, slik temaet er beskrevet i LK20. Informantene i studien trekker frem aktuell tematikk, realistisk fremstilling, rom for å kjenne seg igjen i karakterer og fremstilling av livsmestring, som muligheter ved romanen. Lærerne fremhever også at de prioriterer en leserorientert tilnærming til litteraturen. Intervjuene viser at det er særlig to utfordringer ved romanen: håndtering av fremstilling av vanskelige temaer og ensidig fremstilling av karakterer. Funnene i studien viser at den utvalgte romanen åpner opp for samtale om temaer tilknyttet livsmestring, og at den gir mulighet til å la elevene enten kjenne seg igjen i eller sette seg inn i en karakter sitt liv. Studien viser også at det å bruke skjønnlitteratur i arbeid med temaet livsmestring ikke er helt uproblematisk, fordi det blant annet avhenger av de didaktisk valgene som læreren gjør ved bruk av romaner i klasserommet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkjønnlitteraturens potensial i arbeid med temaet livsmestring i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel