Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStafseth, Ådne Erling
dc.contributor.authorRingdal, Bendik Kallåk
dc.date.accessioned2024-07-19T16:41:40Z
dc.date.available2024-07-19T16:41:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59286428
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142470
dc.description.abstractVed å livnære seg på salg av varer eller tjenester, opplever man et dynamisk marked – hvor både interne og eksterne interessenter skal tilfredsstilles, og hvor teknologisk utvikling og omnikanal handel utgjør noen av de mange utfordringene virksomheter står overfor. Denne avhandlingen har som mål å undersøke mulige relasjoner strategisk HRM har til verdiskapning, i små og mellomstore bedrifter hvor ansatte påvirker verdiskapningen. Tidligere forskning har belyst hvordan integrering av HRM-praksiser og HRM-politikk kan forbedre effektivitet og prestasjon. Nettopp denne forskningen har gjort at problemstillingen «Strategisk HRM og verdiskapning, mulige relasjoner?» ble dannet. For å besvare denne problemstillingen har det blitt formulert tre forskningsspørsmål - hvor disse tre forskningsspørsmålene undersøkte «relasjon mellom strategisk HRM og bedrifters ytelse og effektivitet?», «hvilken betydning har belønningssystemer for ytelse og verdiskapning?», og avslutningsvis «hvilken betydning har ansattes motivasjon for verdiskapning?». For å besvare disse forskningsspørsmålene, og selve hovedproblemstillingen, er det gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer. Respondentene er ansvarlige for strategiutforming i deres respektive små og mellomstore bedrifter, og deres erfaringer og opplevelser ble brukt til å danne en diskusjon opp mot eksisterende teorier og litteratur. Datainnsamlingen avdekket at spesielt opplevd lagfølelse og motivasjon er sentrale faktorer for verdiskapning. Eksisterende litteratur støttet de empiriske funnene ved at faktorene lagfølelse og motivasjon påvirker produktivitet og resultater. Hovedfunnet i denne avhandlingen forklarer at det eksisterer en tydelig relasjon mellom strategisk HRM og verdiskapning, med grunnlag i respondentenes svar fra deres respektive virksomheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleStrategisk HRM og verdiskapning, mulige relasjoner?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel