Master i økonomi og ledelse
Recent Submissions
-
Strategisk HRM og verdiskapning, mulige relasjoner?
(Master thesis, 2024)Ved å livnære seg på salg av varer eller tjenester, opplever man et dynamisk marked – hvor både interne og eksterne interessenter skal tilfredsstilles, og hvor teknologisk utvikling og omnikanal handel utgjør noen av ... -
Merkeverdiens rolle i profesjonelle fotballspilleres klubbvalg
(Master thesis, 2024)Formålet med oppgaven er å undersøke om det foreligger forhold ved merkeverdien til norske fotballklubber som har en påvirkning på klubbvalget til profesjonelle fotballspillere i Eliteserien. Oppgaven tar utgangspunkt i ... -
Interorganisatoriske relasjoner og Absorpsjonskapasitet: En fenomenologisk kartlegging av fem faktorer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan ulike faktorer som inngår i interorganisatoriske relasjoner (IOR), kan påvirke absorpsjonskapasitet (ACAP). Gjennom en teoretisk og empirisk analyse blir det belyst hva som kjennetegner ... -
Merkevareambassadører og deres effekt på merkevareomdømme
(Master thesis, 2024)I denne avhandlingen vil man se på hvordan merkevarer kan øke sitt omdømme gjennom bruken av merkevareambassadører. Slike merkevareambassadører har blitt brukt i lang tid og har vært et effektivt markedsverktøy for merker. ... -
Når endring gir mening
(Master thesis, 2023)I en organisasjonshverdag som preges av stadig nye endringer, og hvor endring alltid vil være aktuelt, er det viktig med forståelse for hvordan organisasjonsmedlemmer kan påvirke endringsprosessen og utfallet. Organisasjoner ... -
Tverrsnittstudie: Ledelse, motivasjon, teknologistress og jobbtilfredshet
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen så har vi utforsket de direkte og indirekte sammenhengene mellom arbeidsmotivasjon, ledelse, teknologistress og jobbtilfredshet, ved å bruke teori fra selvbestemmelsesteori (SDT). Ved å bruke ... -
Kan overvurdering av egen kompetanse hos medarbeidere føre til feilansettelser og uheldige opprykk i arbeidslivet?
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen svarer på problemstillingen «Kan overvurdering av egen kompetanse hos medarbeidere føre til feilansettelser og uheldige opprykk i arbeidslivet?». For å undersøke dette blir det tatt i bruk begreper som ... -
Hva skaper kjøpsintensjoner på digitale plattformer?
(Master thesis, 2022)Begrepet kjøpsintensjon bygger på villigheten eller intensjonen en forbruker har for å kjøpe et produkt eller merkevare. Det er en stadig større vekst i den digitale handelen og konkurransen om oppmerksomheten og det å ... -
Sammenhenger mellom Merkerelasjon og Holdninger
(Master thesis, 2022)Formålet med dette arbeidet har vært å se på sammenhengen mellom merkerelasjon og holdninger til konsumenten. I tillegg har det vært relevant å se på hvorvidt dette utfallet kan bidra til å øke merkeverdien. Avhandlingen ... -
Markedsføring i sosiale medier for ideelle organisasjoner
(Master thesis, 2022)Det finnes rikelig med forskning innenfor det å skape engasjement i sosiale medier, men lite om hvordan ideelle organisasjoner kan dra nytte av sosiale medier som et verktøy. Målet med denne masteravhandlingen var å undersøke ... -
Hvordan utvide eksisterende prisstrategier innenfor regnskapsbransjen til mer bærekraftige og dynamiske prisstrategier?
(Master thesis, 2022)Utviklingen av teknologi og betydningen det har for regnskapsførerbransjen er et sentralt tema, da det bidrar til at etterspørselen etter ferdigheter knyttet til den beste bruken av regnskapstjenester har vokst frem. ... -
An Assessment of Pricing Strategies and Consumer Behaviour (Loyalty) in the Telecommunication Sector: A Case Study of the Norwegian Telecommunication Sector
(Master thesis, 2022)The Norwegian telecommunication industry is influenced by various competitive techniques each company installs for customer retention one of them being pricing techniques. This study evaluates the relationship between ... -
Kultur og mangfold i moteindustrien Hvilke muligheter og utfordringer har samisk mote i et bærekraftperspektiv?
(Master thesis, 2021)Sammendrag Avhandlingens tema; kultur og mangfold i moteindustrien har sett på samisk mote i en bærekraftig kontekst der problemstillingen er: Hvilke muligheter og utfordringer har samisk mote som kulturbærer i et ... -
Digitaliseringsprosjekter under Covid-19
(Master thesis, 2021)Studien om Covid-19 og teknologiske endringer som følge av denne, er skrevet i samme tid som situasjonen oppleves. Det er en tid for vesentlige endringer for bedrifter, og en stor del av disse har en tilknytting til teknologi ... -
Motivasjon for kunnskapsdeling ved hjemmekontor
(Master thesis, 2021)Studiets tema og problemstilling Det siste året har bydd på utfordringer i arbeidslivet. Da Covid-19 inntraff Norge mars 2020, måtte arbeidsgivere sende arbeidstakere på hjemmekontor. Muligheten til å dele kunnskap ved ... -
Effekten av transaksjonskostnader på allianser, egenetablering og kontrakter
(Master thesis, 2021)Statistisk sentralbyrå (2020) viste at utviklingen innen bygg- og anleggsbransjen som næring har vært svært positiv. Bransjen har hatt en god utvikling i lengre tid og står for den tredje største andelen av sysselsettingen ... -
Consultants in the public sector - do we need them?
(Master thesis, 2021)Offentlig sektors bruk av eksterne konsulenttjenester har vært gjenstand for debatt i Norge over lengre tid. Vi har gjennom dette forskningsprosjektet forsøkt å bidra til en nyansering av debatten ved å undersøke en spesifikk ...