Hva skaper kjøpsintensjoner på digitale plattformer?
Abstract
Begrepet kjøpsintensjon bygger på villigheten eller intensjonen en forbruker har for å kjøpe et produkt eller merkevare. Det er en stadig større vekst i den digitale handelen og konkurransen om oppmerksomheten og det å selge til kunder er større enn noen gang. Derfor tar denne avhandlingen for seg hvor stor grad en forbruker sin kjøpsintensjon blir påvirket av flere faktorer i forhold til da kommunikasjon, design, assosiasjoner og oppmerksomhet på med da tanke på digitale plattformer. Denne avhandlingen tar for seg hvordan disse variablene påvirker en forbruker sin kjøpsintensjon, men også hvordan de andre variablene påvirker oppmerksomhet som en faktor mellom kjøpsintensjon og de påvirkende faktorene. Det ble gjort en spørreundersøkelse som ble tatt av 162 respondenter gjennom sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. 5 av de 7 hypotesene ble støttet i denne undersøkelsen. Der vi ser at design, kommunikasjon og oppmerksomhet er de drivende faktorene for at en forbruker får en kjøpsintensjon. Samt at design, og kommunikasjon er hovedvariablene for hva som skaper en oppmerksomhet. Det er da funnet ut at det viktigste for en merkevare på nett er å opprettholde god kommunikasjon og skape et bra design for å få en oppmerksomhet som vil da videre gi en kjøpsintensjon blant en forbruker på digitale plattformer.