En scoping review om sammenhenger mellom psykiske helseplager og frafall i videregående skole
Abstract
Bakgrunn: Tiltak for å redusere skolefrafall i videregående skole er høyt prioritert i utdanningspolitikken i Norge. Likevel er det kun er to av tre elever som fullfører videregående opplæring på normert tid. Frafall representerer et stort samfunnsproblem og kan føre til langsiktige konsekvenser for både individ og samfunn (Lillejord et al., 2015).
Formål: Studiens formål er å utforske årsaker til frafall i videregående skole, og besvare problemstillingen: ´´Hvilke sammenhenger er det mellom unges psykiske helseplager og frafall i videregående skole? ´´. For å favne bredden i forskningsfeltet ble det stilt to forskningsspørsmål: ´´Hvordan påvirker individuelle faktorer frafall på videregående skole? ´´ og ´´Hvilke faktorer fremmer oppmøte og tilstedeværelse hos elever med psykiske helseplager? ´´.
Metode: Studien benytter seg av scoping review som metode, med utgangspunkt i Arksey og O´Malley sitt rammeverk som består av fem trinn. Det ble utført søk i følgende databaser: PsychINFO, ProQuest, Oria og ERIC. Totalt 642 studier ble identifisert. Tretten av disse ble inkludert i studien.
Resultat: Resultatene viser til hvordan individuelle forhold påvirker frafall og fremhever de utfordringene som elever med psykiske helseplager opplever. I skolesammenheng dreier det seg i hovedsak om stress, skolepress og mangel på sosial støtte. Resultatene gir også innsikt i faktorer som fremmer helse, trivsel og læring.
Konklusjon: Funnene i studien konkluderer med at psykiske helseplager er en sentral årsak til frafall, og utgjør en stor belastning. Videre blir det avdekket at psykiske helseplager har en negativ innvirkning på elevenes sosiale fungering, engasjement, motivasjon, deltakelse og læring i skolen.