Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAschim, Elin
dc.contributor.authorVedvik, Ingrid
dc.date.accessioned2024-07-18T16:42:07Z
dc.date.available2024-07-18T16:42:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071780:59738641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142258
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan vertikale tusjtavler i undervisningen kan bidra til at elever får modelleringskomptanse i naturfag. Studien fokuserer på hvordan elevene lager og endrer modellen sin, hvordan de forklarer og forstår modellen sin og hvordan det reflekteres over prosessen med å lage modellen i undervisning med bruk av vertikale tusjtavler i klasserommet. Gjennom en kvalitativ tilnærming ble data samlet inn via filmopptak av elever på ungdomsskolen, der elevgrupper på tre og tre modellerte fenomenet «karbonets kretsløp». Det ble også tatt lydopptak av elevenes presentasjoner av modellen sin til slutt. Analysen av filmdataene avdekket et høyt aktivitetsnivå i modelleringen, der elevene så mye på andre gruppers tavler. Kunnskapsmobiliseringen de hadde på tvers av gruppene var knyttet til ytterligere aktivitet i modelleringen, som ble vist gjennom endringer som ble gjort etter at elevene hadde sett på andre grupper, endringer som ble gjort etter at læreren hadde gitt andre grupper hjelp, faglige samtaler som fant sted etter kunnskapsmobilisering og fremvisninger av egen modell til andres grupper. I lydopptak av presentasjonene avdekket analysen seks konsepter i to hovedkategorier, «Forklaring av modellen» og «Refleksjon over bruken av tusjtavlene». Resultatene viste en sammenheng mellom aktivitetsnivået og forståelsen gruppene hadde av sin egen modell til slutt Studien fremhever viktigheten av at elever får verktøy som gjør det enkelt for alle elevene i en gruppe å være aktive i modelleringen og som kan bidra til at elever får øve på å forklare modellen sin. Den tar også for seg hvordan elevene får mulighet til å kunnskapsmobilisere på tvers av grupper ved å bruke vertikale tusjtavler. For å få mer innsikt i fenomenet foreslås det å forske videre på viktigheten av lærerens støtte i bruken av vertikale tusjtavler. Begrensninger ved studien er at det ikke ble innhentet data av argumentasjonene elevene hadde underveis i modelleringen, og det er behov for ytterligere innsikt på det området. Alt i alt bidrar studien til en økt innsikt i en metode som kan brukes i naturfagundervisning for å bidra til modelleringskomptanse hos elever. Nøkkelord: Vertikale tusjtavler, modelleringskomptanse, modellering, modeller, naturfag
dc.description.abstractThis study examines how vertical whiteboards in teaching can help students develop modeling skills in science. The study focuses on how students create and modify their models, how they explain and understand their models, and how they reflect on the modeling process after using vertical whiteboards in the classroom. Through a qualitative approach, data was collected via video recordings of middle school students working in groups of three to model the phenomenon of the "carbon cycle." Audio recordings of the students' final presentations of their models were also taken. The analysis of the video data revealed a high level of activity in the modeling process, and students frequently observing other groups' boards. The knowledge mobilization across groups was linked to further activity in modeling, that came to sight through changes made after students observed other groups, changes made after the teacher provided assistance to other groups, academic discussions that took place following knowledge mobilization, and presentations of their own models to other groups. In the analysis of the audio recordings of the presentations, six concepts were identified within two main categories, «Explanation of the model» and «Reflection on the use of whiteboards». The results reveals a correlation between the level of activity in the modelleing process and the groups' understanding of their own model in the end. The study highlights the importance of providing students with tools that make it easy for all students in a group to be active in modeling and that help students practice explaining their models. It also discusses how students have the opportunity to mobilize knowledge across groups by using vertical whiteboards. To gain more insight into the phenomenon, further research is suggested on the importance of teacher support in the use of vertical whiteboards. Limitations of the study include the lack of data on the arguments students made during the modeling process, and there is a need for further insight in this area. Overall, the study contributes to increased understanding of a method that can be used in science education to enhance students' modeling skills. Keywords: Vertical whiteboards, modeling competence, modeling, models, science education
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleModellering på vertikale tusjtavler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel