Show simple item record

dc.contributor.advisorLoftsgarden, Marit
dc.contributor.authorHorn, Simen
dc.date.accessioned2024-07-17T16:42:03Z
dc.date.available2024-07-17T16:42:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071766:59709011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141920
dc.description.abstractDet norske skolesystemet står ovenfor en stor utfordring når det kommer til motivasjon blant elevene. Motivasjonsutfordringene i den norske skolen har vart over en lengre periode, og i følge den nyeste Elevundersøkelsen er det stadig færre elever som gleder seg til å komme på skolen. Studiet har undersøkt hva som kan gjøre undervisningstilbudet mer motiverende. Studiet har løftet frem stemmene til aktørene selv, nemlig elevene. Det har blitt gjennomført tre kvalitative semistrukturerte intervjuer med gutter i en og samme 9.ende klasse. Gutter kommer dårligst ut på de fleste statistiske målinger i skolen. Ved å intervjue tre gutter gir studien en dypere innsikt i gutters opplevelse av skolen. Studiet presenterer flere aspekter som de mener kan gjøre undervisningstilbudet mer motiverende. Studiet er blitt gjennomført med en induktiv tilnærming og det er blitt brukt en tematisk analyse av de tre intervjuene som har blitt gjennomført. Teori om motivasjon og anerkjennelse har vært brukt som en del av det teoretiske rammeverket. Det å føle på en viss grad av behovene innenfor de teoriene er nødvendig for både utvikling som menneske og for optimal læring. Studiet viser til at mer fysisk aktivitet og flere avbrekk fra undervisningen kan gjøre undervisningstilbudet mer motiverende. Dersom man tilrettelegger for mer variert undervisningen så vil det være en positiv faktor. Betydningen av venner og lærerens rolle kommer tydelig frem som faktorer som spiller inn på elevenes motivasjon, og det anbefales derfor å styrke både læringsmiljøet og lærer-elev-relasjonen. Avslutningsvis foreligger det innspill til videre forskning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMotivasjonens labyrint
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record