Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøjd, Ylva
dc.contributor.authorIngvaldsen, Åse Linnea Bang
dc.date.accessioned2024-07-17T16:42:02Z
dc.date.available2024-07-17T16:42:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071776:58315185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141919
dc.description.abstractI denne masteroppgaven nærleses Drømmen om et tre med problemstillingen: På hvilke måter er Maja Lundes roman Drømmen om et tre en økokritisk roman? Siktemålet for masteroppgaven er å undersøke romanens økokritiske perspektiver og drøfte didaktiske implikasjoner. For å besvare problemstillingen har jeg benyttet økokritisk nærlesning som metode. Analysen viser at romanen har en overordnet økosentrisk holdning til naturen, og et tydelig økosentrisk budskap. Samtidig viser også romanen menneskets grunnleggende antroposentriske holdninger. Romanen har flere didaktiske muligheter gjennom «tomme rom» i teksten og handlingens tematikk og budskap. Det som kan være en didaktisk utfordring ved romanen er dens dystopiske fremstilling, når målet skal være å engasjere elevene til en bærekraftig fremtid, ikke ta motet fra dem. Nøkkelord: bærekraftig utvikling, økokritikk, norskfaget, nærlesning, roman, fagdidaktikk
dc.description.abstractIn this master’s thesis is the novel Drømmen om et tre closely read with the issue: In what ways is Maja Lunde’s novel Drømmen om et tre an ecocritical novel? The aim of the master’s thesis is to investigate the novel’s ecocritical perspectives and discuss didactic implications. To answer the issue, I have used ecocritical close reading as a method. The analysis shows that the novel has an overall ecocentric attitude towards nature, and a clear ecocentric message. At the same time, the novel also shows the basic anthropocentric attitude in humans. The novel has several didactic possibilities through “empty spaces" in the text, and in the plot's theme and message. What can be a didactic challenge about the novel is its dystopian presentation, when the aim should be to engage the students in a sustainable future, not discourage them. Keywords: sustainable development, ecocriticism, Norwegian subject, close reading, novel, subject didactics
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEr det håp for fremtiden?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel