Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhre, Erlend Bendik
dc.contributor.advisorDavidsen, Anders
dc.contributor.authorBjørklund, Emelie Tufte
dc.date.accessioned2024-07-17T16:41:59Z
dc.date.available2024-07-17T16:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071754:59811726
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141917
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan stedsbasert læring kan integreres i samfunnsfagundervisningen for å fremme forståelse for bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap. Gjennom en kombinasjon av sekundærdata fra eksisterende litteratur og primærdata fra intervjuer, belyses betydningen av å bruke lokale ressurser og steder som læringsarenaer. Fensfeltet i Nome kommune tjener som et case-studie for å utforske hvordan lokale utfordringer, som gruveprosjekter, kan kobles til globale problemstillinger som global oppvarming, det grønne skiftet og mer. Oppgaven ser etter å vise at stedsbasert læring kan være en effektiv metode for å konkretisere abstrakte og komplekse temaer. Ved å knytte undervisningen til elevenes nærmiljø kan man øke elevenes engasjement og forståelse for samfunnets strukturer og miljøutfordringer. Mitt mål er å inspirere andre til å se etter ressurser og steder i sitt eget nærmiljø for å skape meningsfull og relevant undervisning som treffer elevenes virkelighet.
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to investigate how place-based learning can be integrated into social studies education to promote understanding of sustainable development and democracy and citizenship. Combining secondary data from existing literature and primary data from interviews, the study highlights the importance of using local resources and places as learning arenas. The Fen area in Nome municipality serves as a case study to explore how local challenges, such as mining projects, can be connected to global issues like global warming, the green transition, and more. The thesis seeks to demonstrate that place-based learning can be an effective method for concretizing abstract and complex topics. By linking education to students’ local environments, it can enhance students’ engagement and understanding of societal structures and environmental challenges. My goal is to inspire others to look for resources and places in their own local environments to create meaningful and relevant teaching that resonates with students’ realities
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFra globale problemer til lokale realiteter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel