dc.description.abstract | Denne masteroppgaven ser på hvordan 10. klassinger anvender kildekritisk kompetanse gjennom samtaler om cannabis fra multiple tekster og hvordan man kan videreutvikle denne kompetansen. Elevenes kildekritiske kompetanse i naturfag blir studert fra et selvutviklet undervisningopplegg. I undervisningopplegget arbeidet elevene med et sosiovitenskapelig dilemma om cannabis. Oppgaven ble utarbeidet gjennom kompetansemålet om rusmidler: «Hvordan påvirker rusmidler (...) signalsystemet vårt?» (Utdanningsdirektoratet, 2020b) og kjerneelementet kropp og helse: «forstå (...) hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas.» (Utdanningsdirektoratet, 2020d) og punkt 1.3 om kritisk tenkning og etisk bevissthet i opplæringens verdigrunnlag gjennom overordnet del (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 7). Innsamling av data skjedde ved hjelp av lydopptak og observasjon. Studien er av kvalitativ metode og det er gjort en tematisk analyse av datamaterialet.
Funnene fra masteroppgaven viser en manglende kildekritisk kompetanse hos en elevgruppe på 10. klassenivå. Hos et fåtall av elevene uttrykkes den kildekritiske kompetansen gjennom aktiv leting etter forskningshenvisning i kildene, sammenligning av informasjon både mellom kilder, men også med tidligere kunnskap samt en grunnleggende skepsis til ny informasjon. Likevel er det ingen av elevene som evaluerer evidensen i forskningen som presenteres eller gjør en bakgrunnssjekk av kilden. Dette resulterer i at argumentasjonen hos de fleste elevene baserer seg på gjengivelse av informasjonen i kilden eller antakelser om noe oppfattes som troverdig eller ikke. Funnene indikerer at grunnskolen bør jobbe mer aktivt og målbevisst for å bedre elevenes kildekritiske kompetanse. Det kan man gjøre ved at naturfagundervisningen preges av et naturvitenskapelig fokus på hvordan forskere arbeider og hvilken argumentasjon de bruker. Man kan også bruke sosiovitenskapelige innganger for å øke elevenes engasjement og skape bred forståelse i faget. Elevene kan jobbe med multiple tekster i oppgaveløsing for å skape aktiv forståelse av fenomener med motstridende og overlappende informasjon.
Nøkkelord: naturfag, kildekritikk, kritisk tenkning, sosiovitenskapelig dilemma, cannabis, multiple tekster. | |