Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKruse, Kirsten Linnea
dc.contributor.authorThorsnes, Lise
dc.date.accessioned2024-07-17T16:41:40Z
dc.date.available2024-07-17T16:41:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057753:59527369
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141911
dc.description.abstractInnenfor kritisk literacy-feltet er transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid to lite utprøvde innganger. Kritisk literacy, kunnskap om flerspråklighet og multimodale skapende prosesser er stadig mer relevante kompetanser for å bli demokratiske medborgere i dagens globaliserte samfunn. Denne studien bygger på teorier om kritisk literacy, transspråking, sosialsemiotiske og multimodale teorier og spenningsfeltet mellom dem. Studien er utført med prinsipper inspirert fra aksjonsforskning. Datamaterialet er hentet gjennom en praktisk undersøkelse av vg1-elevers responser på et undervisningsopplegg med didaktisk mål om å fremme kritisk bevissthet gjennom bruk av estetiske og multimodale arbeidsmåter i et transspråkingsperspektiv. Elevene brukte kritiske analyser av en markedsføringstekst til å redesigne egne mottekster i form av tredimensjonale installasjoner i papir og tekstil. Det er to forskningsspørsmål knyttet til studien: 1) På hvilke måter gir elevenes estetiske og multimodale installasjoner uttrykk for en kritisk bevissthet i kombinasjon med transspråkingsperspektivet? 2) På hvilke måter kommer metaspråk om kritisk bevissthet og om læringsprosessen frem hos elevene? Analysene av elevenes installasjoner, videodata og respons på refleksjonskjema viser at elevene vrir på maktrelasjoner. Gjennom å benytte sitt språklige og kulturelle mangfold med en multimodal tilnærming, inntar elevene tydelig kritiske perspektiver som fungerer som stemmer i debatten om melk og melkeproduksjon. Jeg finner også at elevenes metaspråk om kritisk bevissthet og om egen læringsprosess er varierende. Transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid har et stort didaktisk potensial for å øve på kompetanse innenfor kritisk literacy. Ved å benytte elevens språklige og kulturelle mangfold kan man dessuten bidra til å bygge bro mellom elevenes livsverden og skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleÅ fremme kritisk bevissthet gjennom estetisk og multimodalt skapende arbeid i et transspråkingsperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel