Browsing Master i lektorutdanning i norsk for trinn 8-13 by Issue Date
Now showing items 1-12 of 12
-
Hvem tar beslutningen? Å komme til enighet om karakter i vurdering av muntlig eksamen: En samtaleanalytisk casestudie av beslutningsprosessen i en vurderingssamtale etter muntlig eksamen i norsk på Vg3
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie som tar for seg en vurderingssamtale etter en muntlig eksamen i norsk på tredje videregående. Gjennom beskrivelser av en faktisk vurderingssamtale ut fra transkribert ... -
Litteraturundervisning etter LK20 – kronologisk eller tematisk struktur?
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om litteraturhistorieundervisning i norskfaget på videregående skole etter innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Det aktuelle trinnet er Vg2 studieforberedende utdanningsprogram ... -
Hverandrevurdering som ressurs i skriveopplæringen Casestudie av hverandrevurdering i en norskklasse på vg1
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et overordnet mål om å undersøke på hva som skal til for at hverandrevurdering kan fungere som ressurs i skriveopplæringen. Oppgaven undersøker hvordan et utvalg elever ved ... -
Sakprosaens plass i norskfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om sakprosaens plass i norskfaget, med et særlig fokus på kritisk tilnærming til sakprosatekstene i norskfaget. Tidligere forskning har vist at likestillingen mellom skjønnlitteratur og sakprosa ... -
Fagsamtalen i lærebøker - Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven Fagsamtalen i lærebøker – Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver gir en oversikt over hvordan fire ulike læreverk utgitt etter Kunnskapsløftet 2020 fremstiller ... -
"Når det umulige blir mulig"
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært behovet for å se på hvordan en lærerstudent kan lære om elevers dybdelæring ved å følge en erfaren lærer gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet. ... -
Den ``Dysleksivennlige skolen´´- en skole for alle?
(Master thesis, 2024)Ikke alle elever føler at de lykkes på skolen på lik linje som sine medelever, av ulike årsaker. Noen av de som kan føle på dette er elever som sliter med sine lese- og skriveferdigheter (Lyster, 2019, s. 16). Disse elevene ... -
Språkets makt: Kritisk literacy i analyse av reklameinnlegg fra influensere
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av tre influenseres innlegg på sosiale medier. Problemstillingen som belyses, er: Hva kjennetegner meningsskapingen i tre innlegg på sosiale medier, og hvorfor ... -
Sårbarhet i en interkulturell kontekst: En ideologikritisk analyse av 'La elva leve' og dens norskfaglige potensial sett i lys av sosial bærekraft
(Master thesis, 2024)Med denne avhandlingen viser jeg hvordan filmen La elva leve framstiller forholdet mellom den norske majoritetskulturen og den samiske minoritetskulturen gjennom hovedkarakteren Esters identitetskamp. Deretter knytter jeg ... -
Å fremme kritisk bevissthet gjennom estetisk og multimodalt skapende arbeid i et transspråkingsperspektiv
(Master thesis, 2024)Innenfor kritisk literacy-feltet er transspråking og estetisk multimodalt skapende arbeid to lite utprøvde innganger. Kritisk literacy, kunnskap om flerspråklighet og multimodale skapende prosesser er stadig mer relevante ... -
Det som blir borte på veien
(Master thesis, 2024)Problemstilling: Hvilke holdninger og kompetanser anser lærere ved videregående skoler som relevante i forbindelse med KIs inntreden i klasserommet? Metode: Studien er basert på et kvalitativt forskningsdesign med ... -
Dataspill i Norskfaget. En kvalitativ analyse av Minecraft Education i lys av litterær kompetanse
(Master thesis, 2024)Norskfaget med dets tilhørende litteraturundervisning møter utfordringer i klasserommet når den skal forsøke å balansere mellom den motiverende lesestrategien som gjerne søker å bekrefte eller utfordret individets forståelse ...