Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShahram Moradi
dc.contributor.authorFrigstad, Kunlanat
dc.date.accessioned2024-07-17T16:41:29Z
dc.date.available2024-07-17T16:41:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7109367:59095817
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141906
dc.description.abstractSammendrag Formål og problemstilling: I denne litteraturstudien søkes det å oppsummere eksisterende forskning om at effektiv foreldreveiledning er for foreldre med kognitive vansker. I denne masteroppgaven ble det valgt å analysere primærlitteratur for å få et grundig innblikk i problemstillingen: “Hva sier eksisterende forskning om foreldreveiledningsprogrammer for foreldre med kognitive vansker?”. Metode: Denne masteren er en narrativ litteraturstudie og hermeneutikk tilnærming er benyttet. Gjennomlesing av tekster gjentatte ganger dannet ny innsikt og utfordret forforståelsen på tematikken. Databaser Web of Science, ProQuest og Oria ble søkt i slutten av høsten 2023 og januar 2024 for å finne relevante studier rundt problemstilling og forskningsspørsmål. Inkluderingskriterier i denne oppgaven er blant annet forskning som spesifikt tar for seg foreldre med dokumenterte kognitive vansker og publikasjoner som enten er på norsk eller engelsk. Resultat: Det ble funnet 8 forskningsartikler som omhandler foreldreveiledningsprogrammer for foreldre med kognitive vansker. Litteraturgjennomgangen viste lovende resultater av tilpassede programmer ved å tilrettelegge med enkle instruksjoner, visuelle hjelpemidler og gjentakelse for å forsterke læring og gjøre veiledning mer tilgjengelig. Videre har støttende tiltak, som regelmessige oppfølgingssamtaler og gruppebaserte sesjoner, vist å bidra til å styrke sosiale relasjoner og støttenettverk blant foreldre i denne målgruppen. Ikke minst, styrke foreldrenes foreldreferdigheter og redusere negative atferd hos barn, også foreldre. Svakheter i tidligere forskning i form av lav deltakelse, mangel på kontrollgruppe og ikke longitudinell studie. Konklusjon: Funnene understreker at foreldreveiledningsprogrammer er for å styrke foreldre- barn-relasjon, redusere stress og negativ atferd hos barn, men også hos foreldre Nøkkelord: Foreldreveiledning, kognitive vansker, foreldre-barn-relasjon, foreldre med kognitive vansker
dc.description.abstractAbstract Problem Statement: This literature review seeks to summarize current research on parent training programs designed for parents with cognitive impairment. This master's thesis focused on primary literature to address the following question: "What does existing research reveal about the parent training programs for parents with cognitive impairment?". Method: This thesis employed a hermeneutic approach, characterized by iterative readings of texts, which provided new insights and challenged existing interpretations related to the topic. The databases of Web of Science, ProQuest, and Oria were searched during late fall 2023 and January 2024 to identify relevant studies addressing the research questions. Some inclusion criteria for selecting literature were parents with cognitive impairment, and publications in Norwegian or English. Results: Eight articles were found that met inclusion criteria for the purpose of this thesis. These articles showed some effective parent training programs with simple, visual aids, and repetition that improve parental skills of parents with cognitive impairment. Additional supportive measures, such as regular follow-up training and group sessions, have been effective in improving parental skills of these parents. These programs helped to improve parenting skills and reduce negative behaviors in both children and parents. Weaknesses in previous research include low participation, lack of a control group, and the absence of a longitudinal study. Conclusion: The research indicates that tailored parental guidance programs are very effective for parents with cognitive impairment in terms of enhancing parent-child relationships, reducing stress, and curbing negative behaviors in both children and parents. Keywords: Parent training programs, cognitive impairment, parent-child relationship, parents with cognitive impairment
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleForeldreveiledningsprogrammer for foreldre med kognitive vansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel