Språkets makt: Kritisk literacy i analyse av reklameinnlegg fra influensere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141589Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av tre influenseres innlegg på sosiale medier. Problemstillingen som belyses, er: Hva kjennetegner meningsskapingen i tre innlegg på sosiale medier, og hvorfor og hvordan kan slike innlegg benyttes i skolen? I oppgaven undersøkes hvordan disse innleggene formidler betydninger og hvilken rolle de kan spille i utdanningskontekster. Jeg er særlig interessert i hvordan reklame kommer fram i de tre innleggene.
Teoretisk forankres analysen i teorier om multimodalitet og kritisk diskursanalyse, med særlig fokus på hvordan bildet og verbaltekst samvirker for å skape mening. Hensikten med studien er å utdype forståelsen av hvordan digitale tekster kan analyseres og forstås i en pedagogisk sammenheng, og hvordan dette kan anvendes for å utvikle kritisk literacy i elevers møte med tekst.
Metoden som anvendes er kritisk diskursanalyse med en multimodal tilnærming, der både visuelle og verbale elementer i tekstene blir analysert for å avdekke underliggende meninger og ideologier. Dataene i studien består av spesifikt utvalgte innlegg fra tre influensere, Oskar Westerlin, Isabel Raad og Jenny Huse, på sosiale medieplattformer som Instagram og TikTok. Disse innleggene er valgt ut på grunn av influensernes popularitet, og fordi de alle tre inneholder reklame.
Analysen viser at innleggene har en kombinasjon av visuelle og tekstlige strategier for å appellere til og engasjere mottakere, samtidig som de fremmer bestemte produkter eller livsstiler. Studien avdekker hvordan reklame blir integrert i personlige og tilsynelatende autentiske ytringer, noe som skaper utfordringer for publikum å skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold. Resultatene understreker behovet for og viktigheten av kritisk literacy, for å styrke elevers kritiske tilnærminger til sosiale medier. Til slutt foreslås det hvordan slik opplæring kan inkluderes i skolen for å forbedre elevers analytiske ferdigheter og deres evne til å navigere i et komplekst medielandskap.