dc.contributor.advisor | Lindstøl, Fride | |
dc.contributor.author | Bedsvaag, Hilde Myrvik | |
dc.date.accessioned | 2024-07-14T16:41:33Z | |
dc.date.available | 2024-07-14T16:41:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7071776:58315189 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141218 | |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å undersøke om de flerspråklige elevene øker leseforståelse gjennom å lese multiple tekster. Jeg observerte derfor i en 8. klasse i forbindelse med oppgaver elevene fikk utdelt, for å finne svar på problemstillingen min: Hvilke gjenfortellinger skapes når de flerspråklige elevene leser multiple tekster om Van Gogh?
Jeg brukte innholdsanalyse for å analyser elevenes fortellinger. Den sentrale teorien i min studie handler om muntlige fortellinger og gjenfortellinger. Studien ser ut til å vise at de flerspråklige elevene har fått bedre leseforståelse i løpet av en uke. Avslutningsvis legger jeg fram forslag om undersøkelse i en større skala. Jeg viser også til en didaktisk implikasjon om at lærerne bør anvende multiple tekster for de flerspråklige elevene. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to find out about if the multilingual pupils will attain more understanding of reading, by reading multiple texts during a whole week in school about a certain theme. To find the answer to that, I observed a class of 8th graders for å whole week where they were handed many different tasks to answer, with the purpose to attain an answer to my master: Which stories are being created when the pupils are reading multiple texts of Vincent Van Gogh? I used content analysis to analyze the stories of the pupils. The study seems to show that the multilingual pupils have attained more understanding during the week. Finally, I want to recommend more research about this problem and do similar research, but in a bigger scale. I also refer to didactic implications, that the teachers should use more multiple texts for the multilingual pupils. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Bedre leseforståelse for flerspråklige elever med å gjenfortelle multiple tekster, Leseforståelse for alle! | |
dc.type | Master thesis | |