Show simple item record

dc.contributor.advisorLindstøl, Fride
dc.contributor.authorBedsvaag, Hilde Myrvik
dc.date.accessioned2024-07-14T16:41:33Z
dc.date.available2024-07-14T16:41:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071776:58315189
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141218
dc.description.abstractFormålet med studien er å undersøke om de flerspråklige elevene øker leseforståelse gjennom å lese multiple tekster. Jeg observerte derfor i en 8. klasse i forbindelse med oppgaver elevene fikk utdelt, for å finne svar på problemstillingen min: Hvilke gjenfortellinger skapes når de flerspråklige elevene leser multiple tekster om Van Gogh? Jeg brukte innholdsanalyse for å analyser elevenes fortellinger. Den sentrale teorien i min studie handler om muntlige fortellinger og gjenfortellinger. Studien ser ut til å vise at de flerspråklige elevene har fått bedre leseforståelse i løpet av en uke. Avslutningsvis legger jeg fram forslag om undersøkelse i en større skala. Jeg viser også til en didaktisk implikasjon om at lærerne bør anvende multiple tekster for de flerspråklige elevene.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out about if the multilingual pupils will attain more understanding of reading, by reading multiple texts during a whole week in school about a certain theme. To find the answer to that, I observed a class of 8th graders for å whole week where they were handed many different tasks to answer, with the purpose to attain an answer to my master: Which stories are being created when the pupils are reading multiple texts of Vincent Van Gogh? I used content analysis to analyze the stories of the pupils. The study seems to show that the multilingual pupils have attained more understanding during the week. Finally, I want to recommend more research about this problem and do similar research, but in a bigger scale. I also refer to didactic implications, that the teachers should use more multiple texts for the multilingual pupils.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBedre leseforståelse for flerspråklige elever med å gjenfortelle multiple tekster, Leseforståelse for alle!
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record