Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjølstad, Cathrine
dc.contributor.authorTruong, Beate
dc.date.accessioned2024-07-11T16:41:59Z
dc.date.available2024-07-11T16:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521274
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140301
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan det tverrfaglige samarbeidet er mellom lærere og PP-rådgivere i forkant av en henvisning for elever med mistanke om ADHD-diagnosen. Ved å bruke kvalitativt intervju som metode skal oppgaven få innsikt i utfordringer og suksessfaktorer knyttet til det tverrfaglige samarbeidet. Hovedmålet med studie er og forstå informantenes personlige erfaringer og synspunkter knyttet til det tverrfaglige samarbeidet for elever med mistanke om ADHD-diagnosen. Oppgavens formål er å identifisere underliggende betydninger knyttet til tematikken. For å oppnå dette ble det gjennomført fire semistrukturert intervjuer med to lærere og to PP-rådgivere. De fire intervjuene var personlige intervjuer som foregikk med en informant og en intervjuer. To av intervjuene foregikk ved et fysisk oppmøte, og de to resterende intervjuene ble gjennomført gjennom et visuelt plattform, Teams. Intervjuene ble analysert ved bruk av Braun & Clarke (2006) tematisk analyse. Ved bruk av tematisk analyse kunne man finne underliggende komplekse emner knyttet til tematikken. Analysemetoden gjorde det mulig å identifisere underliggende mønstre på tvers av intervjuene. Funnene for studie viser at det tverrfaglige samarbeidet omhandler begrepene relasjon, tid, kompetanse og resurser. De fire begrepene oppleves som hovedmomentene i kjernen for å få et godt å effektivt samarbeid, begrepene kommer til utrykk både i teorien og empirien. Oppgavens empiri og teori samsvarer med hverandre som indikere på gyldighet og troverdighet til teorien. I denne masteroppgaven ble det indentifisert at lærere og PP-rådgivere ikke er tilstrekkelig tilfredsstilt med dagen samarbeidskultur og at de håper at den nye opplæringensloven (2024) kan være med å endre måten det tverrfaglig samarbeidet foregår idag. Relevant for videre forskning kan være å fokusere på opplæringslovens påvirkninger på det tverrfaglige samarbeidet og hvordan man kan implementere et godt tverrfaglig samarbeid gjennom god koordinering, struktur og kompetanseheving på en mer systemrettet måte.
dc.description.abstractThis master's examines the interdisciplinary collaboration between teachers and educational psychological counsellors prior to a referral for pupils with a suspected ADHD diagnosis. By using qualitative interviews as a method, the thesis will gain insight into challenges and success factors related to the interdisciplinary collaboration. The main goal of the study is to understand the informants' personal experiences and views related to the interdisciplinary collaboration for students with a suspected ADHD diagnosis. The purpose of the master is to identify underlying meanings related to the topic. To achieve this, four semi-structured interviews were conducted with two teachers and two educational psychological counsellors. The four interviews were personal interviews that took place with an informant and an interviewer. Two of the interviews took place in person, and the remaining two interviews were conducted through a visual platform, Teams. The interviews were analysed using Braun & Clarke's (2006) thematic analysis. Using thematic analysis, it was possible to find underlying complex topics related to the theme. The analysis method made it possible to identify underlying patterns across the interviews. The result of the study show that the interdisciplinary collaboration deals with the concepts of relationship, time, competence and resources. The four concepts are perceived as the main elements in the core for achieving a good and effective collaboration, the concepts are expressed both in theory and empirical data. The empirical data and theory of the thesis correspond to each other which indicates the validity and credibility of the theory. In this master's thesis, it was identified that teachers and educational counsellors are not sufficiently satisfied with today's collaborative culture and that they hope that the new Education Act (2024) can help change the way interdisciplinary collaboration takes place today. Relevant for further research may be to focus on the effects of the Education Act on interdisciplinary collaboration and how to implement good interdisciplinary collaboration through good coordination, structure and competence enhancement in a more system-oriented way.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan er det tverrfaglige samarbeidet mellom lærere og PP-rådgivere i forkant av en utredning for elever med mistanke om ADHD-diagnosen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel