Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStachurska-Kounta, Marta Magdalena
dc.contributor.advisorRoos, Merethe
dc.contributor.advisorBornholdt, Kerstin
dc.contributor.authorHolt, Christoffer Baardseth
dc.date.accessioned2024-07-11T16:41:48Z
dc.date.available2024-07-11T16:41:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071754:59633613
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140298
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har målet vært å undersøke jobbing med kritisk tenkning og digital dømmekraft i undervisning om og med kunstig intelligens. Jeg har da formidlet problemstillingen: Hvordan kan man bruke undervisning med og om kunstig intelligens for å jobbe med kritisk tenkning og digital dømmekraft? For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ tilnærming i forskningen. Jeg brukte en form for pedagogisk designforskning, der jeg selv har produsert et undervisningsopplegg andre praksisstudenter har utført. Som supplerende datainnsamling, har jeg benyttet meg av observasjon, intervju og fokusgruppe intervju. Forskningsperioden varte i to dager, med et semi-strukturert intervju av praksislærer noen dager etter gjennomførelsen av undervisningsoppleggene. De fire praksisstudentene benyttet seg av et ferdig konstruert undervisningsopplegg laget av meg, der de fikk muligheter til å tilpasse og endre innholdet, slik at det passer best deres lærerstil. Under undervisningene observerte jeg elevers respons til undervisningsdelene. Det ble også gjennomført fokusgruppe intervju av praksisstudentene i etterkant av gjennomført undervisningsopplegg. Funn og resultater viser til at undervisning om og med KI naturlig kobles med kritisk tenkning og digital dømmekraft. Ved å ha muntlige, aktive timer, får elevene muligheter til å undre seg, utforske egne og andres meninger, samt vurdere informasjonskilden. Andre funn viser til at elevene var svært engasjerte da man kunne relatere til elevenes digitale hverdag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKritisk Intelligens: Et studie om å fremme kritisk tenkning og digital dømmekraft med undervisning om og med kunstig intelligens
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel