Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasmussen, Are Johan
dc.contributor.authorLia, Cecilie
dc.date.accessioned2024-07-10T16:41:54Z
dc.date.available2024-07-10T16:41:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521244
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139781
dc.description.abstractNonverbale lærevansker er en relativt komplisert, til tider omdiskutert og fortsatt relativt ukjent lærevanske. Nonverbale lærevansker har fått mer oppmerksomhet de siste årene, og er en diagnose kjennetegnet av sterkt verbalspråk, men svake visuospatiale ferdigheter, kombinert med vansker med å lese nonverbale uttrykk. I tillegg har elever med nonverbale lærevansker gjerne akademiske vansker, spesielt innenfor matematikk, og de kan streve med lav, sosial kompetanse. I denne studien ser vi på hvordan vi kan legge til rette for faglig mestring, utvikling av sosiale ferdigheter og inkludering. Vygotsky sin sosiokulturelle læringsteori er den teoretiske plattformen drøftingen bygger på. Formålet med oppgaven er å drøfte teorien opp mot hvordan vi kan legge til rette i praksis, basert på den sosiokulturelle læringsteorien til Vygotsky, og forskning på nonverbale lærevansker. Videre blir formålet med oppgaven å sammenfatte en kunnskap om hva nonverbale lærevansker er, og hvordan vi kan legge til rette for en inkluderende undervisning for disse elevene. Metoden som brukes er litteraturstudie.
dc.description.abstractNonverbal learning disabilities are a relatively complicated, sometimes debated and still relatively unknown learning disability. Nonverbal learning difficulties have received more attention in recent years, and are a diagnosis characterized by strong verbal language but weak visuospatial skills, combined with difficulties in reading nonverbal expressions. In addition, pupils with non-verbal learning difficulties often have academic difficulties, especially in mathematics, and they may struggle with low social competence. In this study, we look at how we can facilitate professional mastery, development of social skills and inclusion. Vygotsky's sociocultural learning theory is the theoretical platform on which the discussion is based. The purpose of the thesis is to discuss the theory against how we can facilitate in practice, based on the socio-cultural learning theory of Vygotsky, and research on non-verbal learning difficulties. Furthermore, the purpose of the study will be to summarize knowledge about what non-verbal learning difficulties are, and how we can facilitate an inclusive teaching for these students. The method used is a literature study.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleNonverbale lærevansker i et sosiokulturelt perspektiv. Hvordan tilrettelegge for faglig og sosial læring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel