Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGabrielsen, Anja
dc.contributor.authorNybøe, Ingrid
dc.date.accessioned2024-07-09T16:41:52Z
dc.date.available2024-07-09T16:41:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071780:59800273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139502
dc.description.abstractBærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, og i norsk skole skal det gjennom kunnskapsløftet (LK20) utdannes elever med bærekraftskompetanse, hvor formidlingen skal skje på en måte som skaper håp og handlekraft hos elevene (Kunnskapsdepartementet, 2020b). UNESCO (2017) understreker behovet for å utdanne fremtidige samfunnsborgere med kunnskap om bærekraftig levemåter, og skolens rolle for å fremme dette. Mangelen på praktisk og virkelighetsnær undervisning gir behov for flere meningsfulle læringsarenaer, og kompetanse om hvordan de kan brukes for å formidle kunnskap om bærekraftig utvikling til elevene (Hellinger et al, 2023). Målet med studien er å intervjue lærere, elever og eksterne aktører fra en ungdomsskole som utvikler skolehage. Gjennom bruk av kvalitativ metode undersøker studien informantenes refleksjoner og erfaringer, og på hvilke måter skolehagen kan være et tilskudd til undervisningen. Problemstillingen til prosjektet er: Hvordan kan skolehagen brukes som læringsarena i naturfag for å bidra til læringsutbytte, elevmedvirkning og undervisning for bærekraftig utvikling? Ut fra problemstillingen er det formulert følgende forskningsspørsmål: * Hvordan kan bruk av skolehage i naturfag bidra til læringsutbytte? * På hvilke måter kan det legges til rette for tverrfaglig og fagspesifikk undervisning for bærekraftig utvikling i skolehagen? * Hvordan kan bruk av skolehage bidra til elevmedvirkning? Informantene har generelt sett en positiv holdning til bruk av skolehagen som læringsarena. Dyrking i skolehagen er et godt egnet tema for undervisningen fordi det kan bidra til både fagspesifikke og tverrfaglige utbytter hos elevene. Praktisk undervisning gir økt motivasjon og lærelyst hos elevene, og det å være ute i skolehagen påvirker positivt for elevenes sosiale utvikling. Lærerne og de eksterne aktørene ser hvordan skolehagen som læringsarena kan bidra til å utvikle gode verdier og holdninger hos elevene. Blant annet nevnes ansvarsfølelse, ønske om å ta vare på naturen, tålmodighet og helhetlig forståelse for de store sammenhengene på jorda. De positive opplevelsene elevene får ved å medvirke i skolehagen kan påvirke elevenes holdning og motivasjon positivt. De konkrete erfaringene knyttet til bærekraft elevene opplever gjennom undervisning i skolehagen, kan gi økt forståelse for naturvern og bidra til å utvikle et engasjement i globale klimautfordringer i fremtiden.
dc.description.abstractSustainable development is receiving increasing attention and in Norwegian schools, the national curriculum (LK20) aims to educate students with sustainability competence, fostering hope and agency among them (Kunnskapsdepartementet, 2020b). UNESCO (2017) emphasizes the need to educate future citizens with knowledge of sustainable living, highlighting the school’s role for promoting this. The lack of practical and hands-on teaching, underscore the need for more meaningful learning environments, and expertise on how they can be used to impart knowledge about sustainable development to the students (Hellinger et al, 2023). The aim of the study is to interview teachers, students and external actors from a secondary school that develops a school garden. Through qualitative methods, the study explores the reflections and experiences of the participants, and how the school garden can enhance teaching. The project’s research question is: How can the school garden be used as a learning arena in science education to contribute to learning outcomes, student participation, and teaching for sustainable development? Based on this question, following research questions were formulated: * How can the use of the school garden in science education contribute to learning outcomes? * In what ways can interdisciplinary and subject-specific teaching for sustainable development be facilitated in the school garden? * How can the use of the school garden contribute to student participation? The informants have generally a positive attitude towards the use of the school garden as a learning arena. Gardening in the school garden as a suitable theme for teaching because it can contribute to both subject-specific and interdisciplinary outcomes for students. Practical teaching increases student’s motivation and desire to learn, and being out in the school garden positively affects students’ social development. Teachers and external actors see how the school garden as a learning arena can help develop positive values and attitudes among students, including a sense of responsibility, a desire to care for nature, patience, and a holistic understanding of the interconnectedness of the earth. The positive experiences students gain from participating in the school garden, can influence their attitude and motivation positively. The concrete experiences related to sustainability students experience through teaching in the school garden can increase understanding of nature conservation and contribute to developing an engagement in global climate challenges in the future.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Skolehagen er på en måte en jordklode i miniatyr" - Hvordan kan skolehagen brukes som læringsarena i naturfag for å bidra til læringsutbytte, elevmedvirkning og undervisning for bærekraftig utvikling?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel