dc.contributor.advisor | Moshuus. Geir H. | |
dc.contributor.advisor | Bakke, Inger Marie | |
dc.contributor.author | Sørensen, Laila Kim | |
dc.date.accessioned | 2024-07-06T16:42:19Z | |
dc.date.available | 2024-07-06T16:42:19Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7108820:59485067 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3139049 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som formål å undersøke motivasjonene som ligger bak og de personlige erfaringene senior ingeniører har som har gjort en karriereovergang til fornybar energibransjen. Studien er basert på kvalitative intervjuer med fire erfarne ingeniører som har gjennomført en slik karriereovergang til denne bransjen. Intervjuene ble analysert med en narrativ analyse for å identifisere hovedmotivasjoner og opplevelser knyttet til overgangen. Det teoretisk rammeverk som er brukt er Happenstance Learning Theory (HLT) av John D. Krumboltz for å forstå hvordan uventede hendelser og erfaringer kan påvirke karrierevalg.
Et sentralt funn i denne oppgaven er at ingen av informantene hovedsakelig søkte seg til fornybar energibransjen på grunn av et utpreget ønske om å arbeide innenfor grønne perspektiver. De spesifikke arbeidsoppgavene og muligheten for personlig og faglig utvikling, samt situasjonsbestemte utfordringer, var de primære drivkreftene bak valgene. Peter Plant har vært en forkjemper for grønn karriereveiledning, og hans perspektiver er fortsatt relevante. Likevel viser funnene at erfarne ingeniører i denne studien ikke nødvendigvis motiveres av grønne perspektiver alene.
Informantenes erfaringer viser at overgangene, selv om de innebærer store faglige utfordringer, oppleves som mentalt stimulerende og spennende. Og at de benytter seg av sin tidligere erfaring og kompetanse for å mestre nye utfordringer i sine nye roller, de bruker sin egen handlekraft.
I tillegg avdekker dette arbeidet at arbeidsgivere verdsetter ikke bare teknisk kompetanse, men også personlige egenskaper som fleksibilitet, tilpasningsdyktighet og lærevilje. Funnene i dette arbeidet viser at å hjelpe erfarne høyt utdannede veisøkere må være en kombinasjon av personens behov og ønsker sammen med en verdi refleksjon som grønn veiledning kan tilby. Konklusjonen er at karriereveiledning som tar med seg disse elementene, kan bidra til mer veloverveide og bærekraftige karrierevalg. | |
dc.description.abstract | This master's thesis aims to investigate the motivations behind and the personal experiences of senior engineers who have made a career transition to the renewable energy industry. The study is based on qualitative interviews with four experienced engineers who have completed such a career transition. The interviews were analyzed using narrative analysis to identify the main motivations and experiences related to the transition. The theoretical framework used is the Happenstance Learning Theory (HLT) by John D. Krumboltz, to understand how unexpected events and experiences can influence career choices.
A key finding in this thesis is that none of the informants primarily sought the renewable energy industry due to a strong desire to work within green perspectives. The specific work tasks and the opportunity for personal and professional development, along with situational challenges, were the primary drivers behind their choices. Peter Plant has been an advocate for green career guidance, and his perspectives remain relevant. However, the findings show that the experienced engineers in this study are not necessarily motivated by green perspectives alone.
The informants' experiences show that the transitions, although involving significant professional challenges, are perceived as mentally stimulating and exciting. They use their previous experience and competence to master new challenges in their new roles, relying on their own agency.
Additionally, this work reveals that employers value not only technical competence but also personal qualities such as flexibility, adaptability, and a willingness to learn. The findings in this work show that helping experienced, highly educated job seekers must be a combination of the person's needs and desires, along with a value reflection that green guidance can offer. The conclusion is that career guidance that incorporates these elements can contribute to more well-considered and sustainable career choices. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Karriereoverganger, motivasjon og erfaring blant senior ingeniører | |
dc.type | Master thesis | |