Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaug, Erik Hagaseth
dc.contributor.advisorToiviainen, Sanna
dc.contributor.authorAasen, Merethe Solberg
dc.date.accessioned2024-07-06T16:42:15Z
dc.date.available2024-07-06T16:42:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7108820:59485056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139046
dc.description.abstract«Samfunnet består ikke bare av menn og kvinner. Kjønn er mer sammensatt enn som så: Noen opplever at de har et annet kjønn enn det de er født med: de har en annen kjønnsidentitet. Andre føler at de er verken mann eller kvinne. Andre igjen opplever samsvar mellom kjønnsidentitet og sitt biologiske kjønn, men skiller seg ut med sitt kjønnsuttrykk. Dette er noen av de som på grunn av sin kjønnsidentitet eller sitt kjønnsuttrykk ofte omtales som transpersoner» (Prop. 88L, 2012-2013, s. 6- 7) (Van Der Ros, 2013b, s. 380). Denne mastergradsavhandlingen tar sikte på å utforske og belyse karriereutfordringer som unge transpersoner står ovenfor, så vel som deres oppfatninger av hvordan de blir mottatt av nære relasjoner som familie, venner, skole og samfunnet generelt. Ved å benytte seg av kvalitative forskningsintervjuer, søker denne studien å gi en stemme til en marginalisert gruppe i samfunnet slik at de kan formidle sine tanker, håp og bekymringer på egne premisser. Sentralt i avhandlingen er også en analyse av hvordan transpersoner selv beskriver de valgene de har tatt og hvilken innvirkning disse valgene har hatt på deres liv. Det sees også på hvordan karriereveiledere kan fungere som en støtte for transpersoner i ulike valgsituasjoner og karriererelaterte dilemmaer. Ulike studier både i Norge og utlandet viser til at personer innen LHBTIQ – gruppen ofte møter sosial stigmatisering, diskriminering og isolasjon, noe som medfører utfordringer knyttet til å åpent kunne leve ut sin identitet. Denne avhandlingen har som mål å bidra til økt forståelse for de unike utfordringene som transpersoner møter på karriereområdet, samt hvordan karriereveiledere kan spille en viktig rolle i å støtte denne sårbare gruppen. Metodemessig ble det valgt å benytte seg av tematisk analyse i denne mastergradsavhandlingen. Valget av denne metoden ble motivert av en forståelse av at kvalitet i forskningen ikke alltid handler om konsensus og nøyaktighet, men like gjerne om kreativitet, fordypning, omtanke og innsikt. Tematisk analyse har derfor krevd omfattende tid, nøye innsats og grundig refleksjon for å kunne produsere ny kunnskap om det behandlede emnet. Funnene i studien presenterer en positiv utvikling i oppfatningen av støtte fra karriereveiledere blant transpersoner, spesielt blant de yngste informantene. Dette indikerer et potensielt skifte mot økt forståelse og aksept over tid. Ved å bidra til ny innsikt og kunnskap er ønsket med avhandlingen å kunne påvirke karriereveiledere i retning av å nærme seg transpersoner med et mer informert perspektiv og bidra til å gjøre denne ofte usynlige gruppen mer synlig og anerkjent i samfunnet.
dc.description.abstract«Society does not only consist of men and women. Gender is more complex than that: Some people experience that they have different gender than the one they were born with: they have different gender identity. Others feel that they are neither male nor female. Still others experience a match between their gender identity and their biological sex but stand out with their gender expression. These are some of those who, because of their gender identity or gender expression, are often referred to as transgender» (Prop. 88L, 2012-2013) (Van Der Ros, 2013b, s. 380). This master’s thesis aims to explore and shed light on career challenges faced by young trans people, as well as their perceptions of how they are received by close relationships such as family, friends, school, and society in general. By using qualitative research interviews, this study seeks to give a voice to a marginalized group in society so that they can convey their thoughts, hopes and concerns on their own terms. Central to the thesis is also an analysis of how transgender people themselves describe the choices they have made and the impact these choices have had on their lives. It also looks at how career counselors can act as a support for trans people in various decision- making situations and career- related dilemmas. Various studies both in Norway and abroad show that people within the LGBTIQ- community often face social stigmatization, discrimination, and isolation, which entails challenges linked to being able to openly express their identity. This thesis aims to contribute to an increased understanding of the unique challenges that trans people face in the career field, as well as how career counselors can play an important role in supporting this vulnerable group. Methodologically, it was chosen to use thematic analyses in this master’s thesis. The choice of this method was motivated by an understanding that quality in research is not always about consensus and accuracy, but just as much about creativity, deepening, consideration, and insight. Thematic analysis has therefor required extensive time, careful effort, and thorough reflection to be able to produce new knowledge about the treated subject. The findings in the study present a positive development in the perception of support from career counselors among trans people, especially among the youngest informants. This indicates a potential shift towards increased understanding and acceptance over time. By contributing to new insight and knowledge, the aim of the thesis is to be able to influence career counselors in the direction of approaching trans people with more informed perspectives and contribute to making this often-invisible group more visible and recognized in society.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVil du danse med en transe? En kvalitativ studie av unge transpersoners opplevde karriereutfordringer.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel