Show simple item record

dc.contributor.advisorRoll-Hansen, Hege
dc.contributor.advisorRisøy, Anne Irene
dc.contributor.authorAnsari, Tamim
dc.contributor.authorSediq, Danial Sahdi
dc.date.accessioned2024-07-06T16:41:44Z
dc.date.available2024-07-06T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071754:59817083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139037
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan Silkeveien fremstilles i eldre globalhistorie i lærebøker for ungdomstrinnet. Vi fokuserer særlig på de økonomiske, teknologiske og de kulturelle aspektene, og hvordan lærebøkene behandler disse. Ved å analysere tre ulike lærebøker som alle er fra Fagfornyelsen LK20 - «Relevans 8», «Arena 9» og «Samfunnsfag 10» - vurderer vi om de gir en helhetlig forståelse av Silkeveiens betydning. I de valgte lærebøkene blir Silkeveien presentert kun som en handelsrute, men dens betydning var så mye mer enn kun handel. Hvilken påvirkning har egentlig handel? Handelen langs Silkeveien var mye mer enn kun en enkel utveksling av varer. Når vi snakker om handel langs Silkeveien, kan en fort tenke på varer som silke, te, krydder og gull som reiste fra Øst til Vest. Denne handelen omfattet også utveksling av ideer, teknologier og kulturer, som betydelig forandret de involverte samfunnene. Dette skapte et rikt kulturelt og mangfoldig landskap, som fremdeles kan sees i dag, i de kulturelle praksisene og tradisjonene som har overlevd gjennom mange århundre. Til tross for at Silkeveien har hatt enorm historisk betydning, er det relativt få barn og unge i Norge som har nok kunnskap om den. Kan det være måten disse lærebøkene fremstiller Silkeveien på, som fører til at elever undrer seg over hvorfor den skulle være relevant for deres interesser og liv? Hovedfokuset i analysen i denne masteroppgaven vil ta for seg strukturen til lærebøkene, og hvordan det kan påvirke elevenes forståelse. Videre vil vår analyse utforske hvordan Silkeveien blir introdusert og formidlet i våre utvalgte lærebøker. Hvorfor er dette viktig? Ut fra kjerneelementene i overordnet del av Fagfornyelsen LK20 (Utdanningsdirektoratet) så skal elevene forstå sammenhenger mellom geografiske, historiske og nåtidige forhold, og hvordan disse forholdene hver for seg og i samspill har påvirket og fremdeles påvirker mennesker og samfunn. Dette målet oppnås imidlertid ikke når Silkeveien er så underrepresentert i lærebøker for ungdomstrinnet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSilkeveien i eldre globalhistorie- En grundig undersøkelse av skolens lærebøker
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record