Show simple item record

dc.contributor.advisorBjorda,l Anne-Cathrine
dc.contributor.advisorDalene, Kirsten Marie
dc.contributor.authorKolstad, Lene
dc.date.accessioned2024-07-05T16:42:09Z
dc.date.available2024-07-05T16:42:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7108820:59485048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138670
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva karriereveiledning for ungdom med særskilte behov kan være. Særskilte behov er et mangfoldig og bredt begrep som rommer mange ulike vansker, utfordringer og diagnoser, og derfor er elevgruppa svært ulik i forhold til behovet for hjelp. Det er gjennomført intervjuer av fire karriereveiledere/rådgivere og andre voksne som arbeider med overgang til utdanning og arbeid for en slik elevgruppe. Alle elever har etter Opplæringslova rett og krav på karriereveiledning (Opplæringslova, 1998, § 9-2), noe som betyr at også elever som har særskilte behov også skal få veiledning. Funnene i undersøkelsen viser at sentralt i karriereveiledningen er det som skjer gjennom karriereaktiviteter. Aktiviteter som bidrar til erfaringslæring og aktiviteter som besøk, hospitering og arbeidspraksis blir trukket fram som essensielle. Karriereaktivitetene er også utgangspunktet for den individuelle veiledningen. Det er også et sentralt funn at foresatte er sterkt inne i eget barns overgang til utdanning og arbeid, og det beskrives en veiledning på to nivå, både av elev og foresatte. Foresatte karriereveiledes i forhold til eget barn. Funnene viste også at det kom fram et spenningsforhold mellom elev og foresatt i forhold til elevens egen stemme, og elevens rett til å ta selvstendige valg og utvikle selvbestemmelsesferdigheter. I tillegg viser et funn at det tenkes fleksibelt og at det tilpasses individuelt når elever med særskilte behov skal få prøve ut ulike yrker og arbeidspraksiser for å finne sin vei inn i arbeidslivet. Formålet med oppgava er å gi et innblikk i hva karriereveiledning kan romme og inneholde i forhold til ungdom med særskilte behov, og gi kunnskap om hvilke faktorer som spiller inn og hvordan karriereveiledning blir tilpasset elevgruppa. De utfordringer som kommer til syne i oppgava handler om maktforhold mellom elev og foresatt, og elev/foresatt og karriereveileder/rådgiver. Disse maktforholdene framtrer som viktig å merke seg, og en trer inn i etiske dilemmaer som karriereveileder/rådgiver må være bevisste på og ha kunnskap om.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a qualitative investigation into what career guidance for youth with special needs can entail. Special needs are a diverse and broad term encompassing various difficulties, challenges, and diagnoses, hence the student group is very diverse in terms of their need for help. Interviews conducted with four career counsellors/advisors and other adults working with transitioning to education and employment for such a student group. All students are entitled to career guidance under the Norwegian Education Act (Opplæringslova, 1998, § 9-2), which means that students with special need should also receive guidance. The findings of the study indicate that central to career guidance are the activities that occur through career activities, activities that contribute to experiential learning and activities such as visits, internships, and work placement are highlighted as essential. These activities also form the basis for individual guidance. It is also a key finding that parents are significantly involved in their child’s transition to education and employment, describing å guidance process on to levels, both for the students and the parents. Parents are guided in relation to their own child’s career. The findings also revealed a tension between the guardian and the student regarding the student’s own voice, and the student’s right to make independent choices and develop self-determination skills. Additionally, a finding shows that flexibility is considered, and individual adjustments are made when students with special needs are try out various occupations and work placements to find their way into the workforce. The purpose of the thesis is to provide into what career guidance can encompass and contain concerning youth with special needs, and to provide knowledge about the factors at play and how career guidance is tailored to the student group. The challenges that emerge in the thesis revolve around power dynamics between student and parent, and student/parent and career counsellor/advisor. These power dynamics emerges as central to note, and one enters into ethical dilemmas that career counsellors/advisors must be aware of and have knowledgeable about.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Å få et godt liv, det er jo det det handler om" En kvalitativ undersøkelse av hva karriereveiledning for ungdom med særskilte behov kan være
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record