Show simple item record

dc.contributor.advisorFlatås, Bjørn Aksel
dc.contributor.authorStang, Tonje Grindalen
dc.contributor.authorAasgaard, Mia Jacobsen
dc.date.accessioned2024-07-05T16:41:43Z
dc.date.available2024-07-05T16:41:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071763:58315059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138662
dc.description.abstractTema for denne masteravhandlingen er basert på det religiøse mangfoldet sin tilstedeværelse i KRLE-undervisning. Her tar vi for oss disse to forskningsspørsmålene: 1, Påvirkes lærerens undervisning i KRLE av religiøst mangfold i klasserommet? 2, Hvordan påvirkes undervisningen i KRLE av religiøst mangfold? Valget av disse forskningsspørsmålene er basert på den økende betydningen av å forstå og håndtere variasjonen blant elever i dagens flerkulturelle samfunn. Med en stadig økende variasjon blant elever, er det nødvendig å undersøke hvordan lærerens undervisning i KRLE påvirkes av denne mangfoldigheten. Forskningsspørsmålene tar sikte på å belyse hvordan lærere tilpasser undervisningen sin for å imøtekomme ulike religiøse bakgrunner og perspektiver blant elevene, samt hvilken innvirkning dette har på undervisningens innhold og metoder. Masteravhandlingen er basert på en kvalitativ forskning, hvor det er gjennomført observasjoner ved to forskjellige skoler. For å besvare forskningsspørsmålene har vi gjort observasjoner hos en lærer med en mangfoldig elevgruppe og en lærer med en homogen elevgruppe for å undersøke om lærerens undervisningspraksis påvirkes av ulike elevsammensetninger. Bakgrunnen for at vi har brukt observasjon som metode handler om vårt ønske om å se etter funn fra et utenfraperspektiv og uten påvirkning fra andre slik at vi får et autentisk innblikk i lærerens undervisningspraksis. Funnene viser at undervisningen på de to observerte skolene er forskjellige, der det kan ha en sammenheng med lærerens foretrukne undervisningsmetode og læremidlene man har tilgjengelig. Innspill fra elevene og samtaler mellom lærer og elever har ulikt fokus i klassene, der funnene viser til et skille mellom å snakke om elevers personlige erfaringer og elevers tanker tilknyttet nyhetsbilde og stereotypier. Funnene våre viser til en forskjell på de observerte skolene, men nødvendigvis ikke at det religiøse mangfoldet er grunnlaget for forskjellene. Nøyaktig det feltet vi forsker på og avgrensingene vi har gjort, viser til at det er behov for videre forskning. Dette er sentralt og viktig med tanke på hvordan KRLE-faget kan være ulikt fra hvor i landet man går på skole.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskning av undervisning i KRLE-faget: En kvalitativ forskning på mangfoldets innflytelse og utfordringer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record