dc.contributor.advisor | Frølund, Claus Wiemann | |
dc.contributor.author | Grenne, Olexandr Shevtsov | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T16:42:05Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T16:42:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7117496:59519516 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137889 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven adresserer det kritiske temaet utbrenthet blant ansatte, med et spesielt fokus på anvendelsen av gamifisering og selvbestemmelsesteori (SDT) i arbeidsmiljøet. Utgangspunktet for studien er erkjennelsen av at ansatte utgjør en viktig ressurs for enhver virksomhet, og at velutformede arbeidsforhold kan spille en vesentlig rolle i å forsterke motivasjon og redusere stress. Prosjektet tar sikte på å utforske hvordan bedriftsledelsen effektivt kan benytte seg av disse teoriene for å skape et arbeidsmiljø som aktivt motvirker utbrenthet. Problemstillingen er formulert som følger: "En analyse av hvordan gamifisering kan forebygging utbrenthet hos ansatte gjennom tilfredstillelse av det grunnleggende psykologiske behovet for autonomi, kompetanse og tilhørighet." Problemstillingen i masteroppgaven er fokusert på å analysere hvordan gamifisering kan bidra til å forebygge utbrenthet gjennom å tilfredsstille de grunnleggende psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet hos ansatte. Denne tilnærmingen reflekterer en økende interesse og forskning på gamifisering, spesielt dens applikasjon utenfor tradisjonelle spillkontekster for å forbedre motivasjon og ytelse. Ved å integrere teorier fra SDT, søker prosjektet å belyse hvordan tilfredsstillelse av psykologiske behov kan ha en betydelig innvirkning på ansattes velvære og arbeidsprestasjoner, og dermed bidra til en reduksjon av utbrenthet i organisasjonen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Gamifiseringen og utbrenthet | |
dc.type | Master thesis | |