Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBang, Anne Louise
dc.contributor.advisorThorsnes, Tollef
dc.contributor.authorDalen, Marte
dc.date.accessioned2024-07-03T16:41:44Z
dc.date.available2024-07-03T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7084657:58538664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137887
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har til hensikt å undersøke hvordan vi kan få et mer bærekraftig levesett gjennom kunnskapen som ligger i tresløydhistorie og utvikling av håndverksferdigheter. Den undersøker hvordan lærere underviser om bærekraftig utvikling, og hvordan denne kan forbedres, gjennom kvalitative intervju med erfarne lærere som brenner for både faget og temaet. I tillegg bruker jeg mitt eget praktisk skapende arbeid til å undersøke hvordan økte håndverksferdigheter kan være gunstig for dagens ungdom, med et konkret blikk tilbake i historien. Jeg ser på hvordan tresløydundervisningen var bygget opp på starten av 1900-tallet, og hvordan den har utviklet seg frem til i dag gjennom ulike læreplanendringer og ulike læreverk. Det handler om at uutholdende og utålmodige elever skal utvikle håndlag og praktiske egenskaper for å kunne bli mer selvstendig, få bedre holdninger til bærekraftig utvikling, og oppleve mestring og motivasjon i det praktiske faget kunst og håndverk.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to investigate how we can achieve a more sustainable way of life through the knowledge that lies in the history of woodworking and the development of craft skills. It examines how teachers teach about sustainable development, and how this can be improved, through qualitative interviews with experienced teachers who are passionate about both the subject and the topic. In addition, I use my own practical creative work to investigate how increased craft skills can be beneficial for today's youth, with a specific look back in history. I look at how the teaching of woodworking was built up at the beginning of the 20th century, and how it has developed up to the present day through various curriculum changes and various teaching works. It is about persistent and impatient students developing dexterity and practical skills in order to become more independent, gain better attitudes towards sustainable development, and experience mastery and motivation in the practical subject of arts and crafts.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFormet av fortiden, motivert for fremtiden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel